تأثیر شگفت انگیز غذاهای دریایی بر روی رژیم غذایی

0 47

آیا درباره رژیم غذاهای دریایی پرطرفدار چیزی شنیده اید؟ اصلاً تا به حال در مورد رژیم لاغری غذاهای دریایی چیزی شنیده اید؟

همانطور که آمار نشان می دهد غذاهای دریایی بخشی اصلی برنامه غذایی بسیاری از مردم سراسر جهان است. استفاده از آنها می تواند فواید و مزایای سلامتی زیادی داشته باشد.

غذاهای دریایی شامل انواع مختلفی از خوراکی های دریایی، از جمله: انواع ماهی ها، سخت پوستان، مانند خرچنگ و میگو، نرم تنان، مانند صدف و ماهی مرکب می شود.

شما هم اگر تا الان این رژیم را امتحان نکرده اید طبق ضرب المثل «ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است» یعنی هیچ وقت، برای انجام کار دیر نیست. بنابراین هر لحظه می توانید اقدام کنید، برای انتخاب این رژیم غذایی هر زمانی شروع کنید غنیمت است.

با مجله تندرستی هفت حیات تا انتهای این مطالب همراه باشید تا با هم به بررسی غذاهای دریایی بر روی رژیم غذایی بپردازیم. 

راهنمای رژیم غذایی دریایی برای لاغری

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که سبک زندگی سالمی دارید، پس باید استفاده از  وعده های غذایی مناسب برای شما بسیار مهم باشد.

تا جایی که امکان دارد برای داشتن سبک زندگی سالم باید نوع مناسبی از وعده های غذایی را انتخاب کنیم. زیرا وقتی از غذاهای مناسب استفاده می کنیم، بدن ما انرژی کافی برای فعالیت های روزانه بدست می آورد.

یکی از معروف ترین رژیم های غذایی دنیا که محققان به سالم بودن آن اطمینان دارند، رژیم غذایی دریایی است. با این حال، این دلیل نمی شود که در مورد این رژیم تحقیق نکنید و آن را ساده بگیرید.

قبل از اینکه این برنامه غذایی را انتخاب کنید، بسیار اهمیت دارد که بدانید اصول این برنامه چگونه است. همچنین باید درباره فواید و خطرات احتمالی آن بر سلامتی خود مطلع شوید. رژیم غذایی دریایی به طور کلی حاوی پروتئین بالا با کالری کم است.

طبق تحقیقاتی که در مورد چگونگی ایجاد تعادل بین فواید و خطرات مرتبط با مصرف غذاهای دریایی انجام شد، نتایج نشان داد که غذاهای دریایی منبع پروتئین کم کالری هستند.

همچنین دارای مقدار کافی ویتامین و مواد معدنی هستند. مصرف غذاهای دریایی می تواند خطرات مرتبط با فشار خون بالا، چاقی، سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش دهد.

اگر کودکی در حال رشد دارید که به مواد مغذی ضروری نیاز دارد، مصرف غذاهای دریایی انتخاب بجایی است.

راهنمای در مورد بهداشت مصرف ماهی و صدف

علاوه بر طعم خوبی که با خوردن غذاهای دریایی احساس می کنیم نقش مهمی در یک رژیم غذایی سالم و متعادل ما دارد.

خوراکی های دریایی معمولاً سرشار از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی هستند، نمونه لذیذ آن ماهی روغنی است که سرشار از چربی های امگا ۳ است.

بر اساس توصیه کارشناسان یک رژیم غذایی سالم و متعادل باید شامل حداقل ۲ وعده ماهی در هفته باشد که حتماً یکی از آنها ماهی روغنی باشد.

ما مطلب جذاب رژیم ماهی چگونه به سریع ترین شکل شما را لاغر می کند؟ را در وب سایت «مجله تندرستی هفت حیات» خود به اشتراک گذاشته ایم. با کلیک می توانید به این مطالب دسترسی پیدا کنید.

رژیم غذایی دریایی چیست و چقدر برای سلامتی مقوی است؟

در این نوع رژیم غذایی، منبع اصلی پروتئین آن شامل ماهی و صدف می شود. اگر شما به طور مداوم در وعده های غذایی خود صدف و ماهی مصرف می کنید، بنابراین از منبع خوب پروتئین بدون چربی و مقادیر کافی اسیدهای چرب امگا ۳ برخوردار می شوید.

این نوع سبک غذایی می تواند خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی را در شما کاهش دهد.

به علاوه با مصرف امگا ۳، خطر آرتیمی (ریتم غیر طبیعی قلب )کاهش می یابد، ضربان نامنظم قلب می تواند منجر به مرگ ناگهانی شود. همچنین می تواند باعث کاهش سطح تری گلیسیرید شود و فشار خون را تا حدی کاهش دهد.

 هنگام مصرف برخی از انواع ماهی ها گاهی اوقت ممکن است با محدودیت هایی مواجه شوید. مخصوصاً به زنان باردار، مادران شیرده و کودکان خردسال توصیه می شود ماهی را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

این ممنوعیت معمولاً شامل ماهی هایی می شود که سطح جیوه بالایی دارند. برخی از این ماهی ها شامل: کاشی ماهی، ماهی خال مخالی، اره ماهی و کوسه می شود.

با توجه به مزایای بسیاری که ماهی برای سلامتی ما دارد، اما توصیه های غذایی در آمریکایی ها توصیه می کند که بهتر است حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف شود.

برخی از انواع ماهی ها که ارزش تغذیه ای آنها ثابت شده است عبارتند از: سالمون، قزل آلا، باراموندی، پولاک، تیلاپیا، دست و پا، کف پا، ساردین و ماهی کاد. بر اساس نظر کارشناسان تغذیه این نوع ماهی ها حاوی مقادیر کمی جیوه هستند.

رژیم غذایی دریایی: آیا باید فقط ماهی بخورم؟

در حقیقت اگر شما رژیم غذایی غذاهای دریایی انتخاب کردید اصلاً به معنی این نیست که باید فقط ماهی بخورید. بلکه در حقیقت باید از انواع غذاهای دریایی در رژیم غذایی خود بگنجانید.

برای افرادی که هدفشان لاغری و کاهش وزن است خبر خوب این است که  از این نوع برنامه غذایی می توانند بسیار سود ببرند. زیرا به راحتی پروتئین روزانه و اسیدهای چرب امگا ۳ کافی در اختیار آنها قرار می گیرد.

به عنوان مثال، صدف منبع پروتئین خوبی برای ماست و از طرفی کالری زیادی نیز ندارد. علاوه بر این ثابت شده است که صدف به کاهش چربی بدن کمک می کند. در عین حال توده عضلانی بدون چربی را افزایش می دهد.

به غیر از اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین موجود در رژیم غذایی غذاهای دریایی، مواد مغذی دیگری نیز وجود دارد که بدن به آنها نیاز دارد که توسط غذاهای دریایی تامین می شود. به عنوان مثال، صدف حاوی سلنیوم، روی و ویتامین B12 است.

ماهی سفید و ماهی دست و پا، نیز ممکن است دارای اسیدهای چرب امگا ۳ فراوانی نباشد، اما پروتئین آنها بسیار چربی کمی دارد. پروتئین ماهی کاد نسبت به چربی آن بیشتر است همچنین حاوی ویتامین های B6 و B12، نیاسین و فسفر نیز هستند.

 زمانی که فقط از غذاهای دریایی و سبزیجات استفاده می کنیم برنامه غذایی چگونه است؟

نوعی رژیم غذایی پسکتری هست که شامل ترکیبی از غذاهای دریایی و سبزیجات می شود.

این برنامه غذایی از این جهت مغذی و مفید است که غذاهای گیاهی را که سرشار از فیتوکمیکال ها، مواد معدنی و ویتامین ها هستند همچنین غذاهای دریایی که حاوی پروتئین کافی و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، با هم ترکیب می کند.

منحصر به فرد بودن این طرح از این جهت است که قوانین مربوط به رژیم گیاهخواری و غذاهای دریایی را با هم ترکیب می کند.

افرادی که از این برنامه غذایی پیروی می کنند، تا جایی که می شود، برای تغذیه خود از وعده های غذایی گیاهی مانند حبوبات، آجیل، غلات کامل و چربی های سالم استفاده می کنند. علاوه بر این آنها پروتئین مورد نیاز خود را از مصرف غذاهای دریایی نیز تامین می کنند.

در مورد میوه و سبزیجاتی که می توان در این برنامه غذایی مصرف کرد، هیچ نوع خاصی وجود ندارد. مطلب مهم این است که در رژیم خود ترکیبی از میوه ها و سبزیجات مختلف داشته باشید. بنابراین این ترکیب برای این رژیم غذایی بسیار مناسب خواهد بود.

نکته لازم به ذکر است که مصرف کلیه فرآورده های گوشتی در صورت انتخاب این رژیم غذایی ممنوع می شود. یعنی شما جدا از حذف کردن گوشت قرمز، باید از مصرف گوشت خوک، بره و مرغ نیز پرهیز کنید.

برنامه غذایی غذاهای دریایی

اگر تصمیم گرفته اید یک رژیم غذایی غذاهای دریایی امتحان کنید، در اینجا چند گزینه وجود دارد که می تواند راهنمای شما باشد:

صبحانه

هنگامی که برنامه رژیم غذایی غذاهای دریایی انتخاب کردید، غذاهای متنوعی وجود دارد که می توانید برای صبحانه ی خود آماده کنید. برای داشتن یک وعده صبحانه خوب می توانید از یک تخم مرغ همراه با صدف یا ماهی کمک بگیرید.

اگر می‌خواهید صبحانه تان سریع آماده شود، می‌توانید تخم‌مرغ را با گوشت خرچنگ یا ماهی سالمون، همراه با یک مشت برگ سبز ترکیب کنید. از طرف دیگر، می توانید یک مافین انگلیسی با ماهی کاد یا تیلاپیا در کنار یک تکه پنیر کم چرب در نظر بگیرید.

اگر به هر دلیلی مقداری از ناهار یا شام روز قبل خود باقی مانده است، می توانید دوباره آن را برای صبحانه گرم کنید.

تنها کار اضافه ای که باید انجام دهید فقط یک تکه میوه یا یک تکه نان تست به آن اضافه کنید و این برای نوش جان کردن یک صبحانه خوب عالی خواهد بود.

ناهار

کاملاً برای تهیه ناهار خود به میل شما بستگی دارد، می توانید از ساندویچ و سالاد با غذاهای دریایی استفاده کنید. همچنین اگر دوست داشته باشید می توانید سالاد آروگولا را با سبزیجات ترکیب کنید. سپس آن را به صدف، میگوی بخارپز یا گوش ماهی اضافه کنید.

از طرف دیگر، می توانید سالاد خامه ای غذاهای دریایی تهیه کنید و برای فیلینگ ساندویچ خود از ماست ساده، ذرت و لوبیا استفاده کنید. شما می توانید با انواع فیله ماهی به همراه چند سالاد تازه به راحتی پیتا، رپ و ساندویچ خود را آماده کنید.

دقت کنید اگر ماهی را همراه با برنج بخارپز کرده سپس با لیمو یا آبلیمو مزه دار کنید، این ترکیب نیز می تواند ناهار خوبی برای شما باشد.

شام

اگر برای شام خود تمایل دارید از غذاهای دریایی عالی استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم به سراغ سیب زمینی سرخ کرده، سوپ و انواع پاستا بروید. نکته جالب توجه آن این است که برای تهیه هیچ یک از آنها زمان زیادی نمی برد.

اگر انتخاب شما ماکارونی است، آن را با سس آلفردو (کم چرب) مخلوط کنید و آنها را با کف پا، گوش ماهی، دست و پا دار یا ماهی کاد اضافه کنید.

حتی شما برای چند روز آینده می توانید یک ظرف بزرگ سوپ جامبالایا یا صدف درست کرده و برای شام خود استفاده کنید.

هر نوع غذای دریایی سرخ کردنی که همراه سبزیجات تازه که با غلات کامل (پخته شده) ترکیب شود نیز می تواند یک غذای خوشمزه و لذیذ برای شام شما در نظر گرفت. فقط کافی است آن را با مقداری توت یا موز برای دسر همراه کنید.

چگونه رژیم غذایی دریایی شروع کنم؟

نکته ای قابل توجه آن این است که باید به این برنامه غذایی علاقمند باشید و نکته بعدی این است که بدانید چگونه شروع کنید.

هنگامی که شما این رژیم شروع می کنید یکی از نگرانی های اصلی شما انتخاب نوع ماهی است که کدامیک جیوه بالایی دارند و کدامیک جیوه پایین.

همانطور که به همه مصرف ماهی توصیه می شود، اما تعدادی از افراد مانند: زنان باردار، مادران شیرده و کودکان نیز هستند که باید در مصرف ماهی احتیاط بیشتری داشته باشند. زیرا مصرف ماهی هایی که دارای جیوه بالا هستند می تواند برای سیستم بدن آنها مضر باشد.

شما در برنامه غذایی خود می توانید از صدف و ماهی فرآوری نشده که کارشناسان بسیار توصیه کرده اند استفاده کنید. ن

نکته مهم دیگری این است که هر چقدر ماهی تر و تازه تر باشد تأثیر بیشتری روی کیفیت آن دارد.

همچنین ماهی هایی که دارای منابع چربی بیشتری هستند، مانند ساردین، ماهی خال مخالی، شاه ماهی و سالمون، حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ فراوانی هستند احتمال اینکه در حین پخت خشک شوند بسیار کم است.

زنان باردار از چه ماهی هایی منع شده اند

با توجه به تحقیقات انجام شده برای راهنمایی زنان در مصرف ماهی در طول بارداری، باید از خوردن ماهی خام، به ویژه ساشیمی و سوشی، همچنین هر ماهی که معمولاً دارای جیوه است، خودداری کنند.

بنابراین، هنگامی که این رژیم شروع می کنید، برای صبحانه خود می توانید ساردین و اسفناج را برای تهیه پستو میل کنید. سپس آن را روی کراستینی بمالید.

برای تهیه ماهی ساردین، هم می توانید تازه آن را انتخاب کنید. این وعده غذایی برای صبحانه مناسب است. زیرا دارای ویتامین های C و A است که کل آهن دریافتی بدن را افزایش می دهد.

برای ناهار، می توانید تاهینی را در نظر بگیرید که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین است. همراه با نخود، تاهینی یک سالاد مدیترانه ای معروف است. در اینصورت یک وعده غذایی مقوی برای ناهار خود آماده خواهید داشت.

سپس برای شام خود ماهی سالمون را در نظر بگیرید. ماهی با طعم خوشمزه و لذیذ در کنار برخی از مرکبات مانند گریپ فروت که سرشار از فیبر و ویتامین C است که بدن شما را با داشتن مواد مغذی لازم برای سیر نگه داشتن در طول شب غنی می کند.

کلام آخر

ما در این مطالب سعی کردیم شما را با فواید غذاهای دریایی که منبعی از چربی های سالم، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی هستند، آشنا کنیم. به علاوه مواردی را که برای رسیدن به هدف کاهش وزن خود باید انجام دهید توضیح دادیم.

اگر عاشق سلامتی خود هستید و این مطالب برای شما مفید بود آن را با علاقه مندان و دوستان خود به اشتراک بگذارید و در قسمت دیدگاه ها برای «مجله تندرستی هفت حیات» و مخاطبان ما نظرات و تجربیات خود را بنویسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button