علت ممنوع کردن ایستاده غذا خوردن

0 57

 اول، از دیدگاه فیزیولوژیکی بررسی می کنیم، ایستادن در حین غذا خوردن می‌تواند باعث تجمع خون در پاهای شما صرفاً به دلیل نیروی جاذبه شود. این می تواند باعث کاهش جریان خون به روده شود، جایی که برای هضم غذا نیاز به خون دارد.

 خوب، از آنجایی که هنگام نشستن ماهیچه‌های شکم منقبض می‌ شود، عصب واگ؛ عصبی که سیگنال‌ها را از معده به مغز منتقل می‌کند، به مغز شما اطلاع می‌دهد که ما سیر هستیم و در نتیجه از پرخوری و زیاد غذا خوردن جلوگیری می‌کند.

وضعیت شما در حین غذا خوردن تا حد زیادی بر هضم غذا تأثیر می گذارد. به گفته پزشکان، غذا خوردن در حالت ایستاده، سریعتر معده را خالی می‌کند و غذا قبل از اینکه به ذرات بسیار ریز تبدیل شود، به سمت روده حرکت می‌کند. این باعث افزایش فشار روی روده می شود و ممکن است منجر به مشکلات گوارشی شود.

با توجه به موقعیت اجتماعی و زندگی روزمره ی که داریم، فکر می کنیم اگر غذای خود را ایستاده بخوریم کار درستی  انجام داده ایم. و حتی ممکن است تصور کنید که ایستاده غذا خوردن چیز مهم و قابل توجهی نیست.

از این گذشته، ما بیشتر سعی می کنیم کمتر بنشینیم و در طی روز قدم های بیشتری برداریم، آیا درست نمیگم؟

امروزه پیشنهاد کارشناسان به اکثر افراد این است که از سبک زندگی بی‌تحرک دوری کنند، زیرا می‌تواند موجب چاقی، دیابت و ضعف سلامت جسمانی شود، اما این موضوع در حوزه غذا خوردن، یعنی در مورد هضم بهتر غذا، چگونه صدق می‌کند؟

در اینجا، گروه هفت حیات مزایا و معایب ایجاد عادت غذا خوردن در حالت ایستاده را بیان می کند. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آیا ایستاده غذا خوردن فوایدی دارد؟

طبق نظر پزشکان، برای بعضی از افراد، ایستادن هنگام غذا خوردن ممکن است به کاهش علائم رفلاکس اسید، یکی از شایع ترین شکایات گوارشی، کمک کند.

این مزیت به این دلیل است: ریفلاکس اسید زمانی اتفاق می‌افتد که افزایش فشار در معده محتویات معده شما (از جمله غذا، اسید و آب‌های گوارشی) را به سمت مری برمی‌گرداند.

این باعث ایجاد علائمی مانند احساس سوزش در وسط قفسه سینه (سوزش سر دل) یا گلو، احساس ایجاد طعم ترش در دهان و آروغ زدن و غیره می شود.

و خطر رفلاکس اسید زمانی که بعد از غذا خوردن دراز می کشید افزایش می یابد. به این دلیل است که در این وضعیت به پشت خوابیده، غذا و اسید می توانند به راحتی از معده به گلو برگردند، که در همان سطحی است که خوابیده اید.

برعکس، وضعیت ایستاده فشار کمتری به شکم شما وارد می کند.  به این دلیل است که در این سناریوی غذا خوردن در حالت ایستاده، سوزش معکوس کمتر رایج است، که به معنی رفلاکس اسید و سوزش سر دل کمتر است.

۲ روشی که ایستاده غذا خوردن می تواند مضر باشد

با این حال، غذا خوردن در حالت ایستاده می تواند اثرات مضری بر هضم غذا داشته باشد. حال در این مورد چگونه است:

۱

می تواند باعث گاز و نفخ شود

از نظر فیزیولوژیکی، اگر کسی هنگام غذا خوردن ایستاده باشد، با توجه به نیروی جاذبه، خون در پاهایش جمع می‌شود و این جریان خون کافی به روده را که برای هضم غذا لازم است داشته باشد کاهش می‌دهد.

ایستاده غذا خوردن باعث هضم ضعیف کربوهیدرات ها می شود که می تواند منجر به ایجاد گاز و نفخ شود.

علاوه بر این، ایستادن هنگام غذا خوردن، که گاهی به آن «بوفه‌خوری» نیز گفته می‌شود، معمولاً شامل سریع‌تر غذا خوردن می‌شود.

اما نوشیدن با سرعت تار احتمال بلع هوای بیشتری را افزایش می‌دهد، که می‌تواند به گاز اضافی در شکم شما نیز بیافزاید.

۲

می تواند منجر به پرخوری شود

 همانطور که می‌دانیم، افرادی که در حالت ایستاده غذا می‌خورند معمولاً سریع‌تر غذا می‌خورند و این سرعت سریع‌تر منجر به کوتاه‌تر شدن وعده‌های غذایی می‌شود.

مشکل این است که این ممکن است به دلایل مختلفی باعث پرخوری شود. اولاً، ایستاده غذا خوردن معمولاً با حرکت همراه است (زیرا فرد احتمالاً در حال حرکت است)، که باعث هضم سریع‌تر می‌شود و ممکن است فرد زودتر احساس گرسنگی کند.

ثانیاً، وقتی سریع و سرپا غذا می خورید، بیشتر حواس تان پرت می شود. و وقتی روی غذای خود تمرکز نکنید یا هر لقمه را مزه نکنید، به احتمال زیاد احساس سیری کمتری خواهید داشت.

از سوی دیگر، هر چه فرد زمان بیشتری برای جویدن غذای خود داشته باشد، احتمال پرخوری فرد کمتر می‌شود.

بنابراین، آیا واقعاً ایستاده غذا خوردن چقدر می تواند بد باشد؟

در انتها باید بگوییم، این انتخاب شماست که هنگام غذا خوردن دوست دارید بنشینید یا بایستید. ولی، در هر صورت می‌تواند خوب باشد، اما مهم‌ترین چیز این است که هنگام غذا خوردن «حواستان» به غذایی که می خورید باشد و به آنچه بدنتان نیاز دارد دقت داشته باشید.

طبق مقاله آگوست ۲۰۱۷، افرادی که غذا خوردن آگاهانه را تمرین می کنند؛ رویکردی که شامل توجه به غذا و حضور کامل در هنگام غذا خوردن است، اغلب کمتر غذا می خورند، لذت بیشتری را هنگام غذا خوردن تجربه می کنند و غذاهای مغذی بیشتری را انتخاب می کنند.

استرس و خوردن

بر اساس مطالعه Journal of Consumer Research، هنگامی که شما حتی برای چند دقیقه می ایستید، باعث ایجاد استرس می شود. در موقعیت ایستاده باعث می شود که جوانه های چشایی فرد به خوبی کار کنند.

گرانش ناشی از ایستادن خون بیشتری را به پایین تنه شما منتقل می کند.  این بدان معناست که قلب شما باید سریع‌تر به تپد تا خون به ناحیه سر و گردن شما پمپاژ گردد.

 با ترشح هورمون استرس کورتیزول یک سری واکنش های زنجیره ای در بدن ایجاد می شود. همه اینها به این معنی است که احتمال کمتری دارد بتوانید مزه غذای خود را بچشید و حتی دمای غذا را درک کنید.

شرکت کنندگان در یک تحقیقی، مقداری براونی (دسر معروف خوشمزه) که در یک نانوایی تهیه شده بود خوردند. افرادی نشسته نظرشان این بود که بروانیها خوشمزه هستند. شرکت کنندگانی که ایستاده بودند به براونی ها کمی کمتر امتیاز دادند.

آنهایی که ایستاده بودند سپس براونی هایی را که با همان دستور غذا تهیه شده بود، اما با ۱/۴ فنجان نمک اضافی درست شده بودند، خوردند. آنها هیچ تفاوتی را متوجه نشدند.

این یافته ها می تواند به والدین در خوراندن خوراکی مفیدی که فرزندانشان دوست ندارند بخورند، کمک کند. همچنین خوردن به صورت ایستاده برای افرادی که مجبور به مصرف داروهای بد مزه هستند نیز می تواند مفید باشد.

ذهن آگاهی و خوردن

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید غذا خوردن ایستاده می تواند منجر به اهمیت ندادن به غذا یا با سرعت غذا خوردن شود. بر اساس مطالعه‌ای در مجله علمی گزارش‌های آوریل ۲۰۱۸، در واقع، خوردن آگاهانه ممکن است از پرخوری اجباری جلوگیری کند.

 غذا خوردن آگاهانه شامل توجه داشتن به رنگ ها، طعم ها و بافت های غذای شما می شود. آهسته جویدن آن؛ باعث خلاص شدن از شر عوامل حواس پرتی و عدم احساس پرخوری می شود.

مقاله ای می گوید که رژیم های غذایی بر روی قوانین و نتایج غذا خوردن تمرکز دارند. از سوی دیگر، تمرکز حواس به مردم کمک می کند تا غذای خود را بچشند. یا زمان صرف آن را بسنجند و به طور کامل برای تجربه غذا خوردن حضور داشته باشند.

با این حال، با توجه به بررسی مطالعات، نشان داده نشده است که ذهن آگاهی مستقیماً بر کاهش وزن تأثیر نمی گذارد. نویسندگان گفتند که تحقیقات بیشتری در این موضوع مورد نیاز است.

با این حال، مطالعه‌ای بر روی چاقی، حمایت قوی از خوردن آگاهانه به عنوان بخشی از برنامه‌های کاهش وزن را نشان داد.

مقایسه غذا خوردن نشسته در مقابل ایستاده

اگر هنگام غذا خوردن مجبورید بایستید، با نگرانی در مورد آن استرس بیشتری اضافه نکنید. اما اگر حق انتخاب دارید، انتشارات سلامت هاروارد هشدار می دهد که هنگام غذا خوردن در حالی که حواس شما پرت شده است، ممکن است متوجه سیر شدن خود نشوید.

حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد تا مغز ثبت کند که معده پر است. غذا خوردن در حالی که حواس فرد پرت است ممکن است به این معنی باشد که غذای خود را به درستی هضم نمی‌کنید.

کالج آمریکایی متخصصان اطفال در گزارشی در ماه مه ۲۰۱۴ اعلام کرد که حاضر شدن خانواده سر میز شام در ۳۰ سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است. از بحث های خانوادگی بهتر تا تغذیه بهتر، خوردن وعده های غذایی پشت میز شام مفید است. در اینجا برخی از یافته های آنها آمده است:

نوجوانانی که مکرر شام را با خانواده می خورند، نمرات بهتری در مدرسه می گیرند.

نمرات زبان آنها بهتر بود.

با این روش غذا خوردن، ۲۴ درصد احتمال بیشتر داشت که کودکان غذاهای سالم تری بخورند.

تماشای تلویزیون کمتر شد.

خطر کمتر مصرف مواد مخدر، الکل و تنباکو.

استرس کمتر.

سخن آخر

ایستاده غذا خوردن ممکن است باعث پرخوری شما شود. همچنین ممکن است زودتر گرسنه شوید یا احساس نفخ و گاز گرفتگی معده کنید.

با این حال، تحقیقات کمی برای حمایت از این تصور وجود دارد که خوردن در حالت ایستاده مضر است. در واقع، خوردن در حالت ایستاده ممکن است برای کاهش رفلاکس و سوزش سر دل مفید باشد.

این بدان معنا نیست که غذا خوردن در حالت ایستاده لزوما مفیدتر از خوردن در وضعیت نشستن مناسب است.

تا زمانی که می توانید سرعت غذا خوردن خود را کم کنید. و با هوشیاری غذا بخورید، به نظر می رسد اینکه ایستاده یا نشسته غذا بخورید فرقی ایجاد نمی کند.

تا حدی ممکن است به این دلیل باشد که در حالت ایستاده غذا خوردن باعث می شود برخی افراد سریعتر غذا بخورند. با این کار ممکن است مقداری هوا همراه غذا بلعیده شود. و این می تواند به طور بالقوه موجب ایجاد گاز و نفخ معده شود.

علاوه بر این، هرچه وضعیت بدن شما صاف تر باشد، هضم غذای شما سریعتر است.

هضم سریعتر غذا می تواند مشکل ساز باشد. زیرا زمان کمتری را برای تماس مواد مغذی با دیواره روده فراهم می کند. و جذب آنها را برای بدن دشوارتر می کند.

هنگامی که کربوهیدرات ها ساده هضم می شوند، معمولا در روده تخمیر شده و باعث ایجاد گاز و نفخ می شوند.

هر کسی می تواند گاز و نفخ ناشی از کربوهیدرات های هضم نشده را تجربه کند. با این حال، دو گروه از افراد به طور خاص به احتمال زیاد چنین ناراحتی هایی را تجربه می کنند. کسانی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند یا حساس به FODMAPs هستند. FODMAP ها گروهی از مواد غذایی هستند که می توانند باعث ایجاد گاز شون.

افرادی که وعده های غذایی خود را با سرعت می خورند. یا در حین غذا خوردن یا بلافاصله بعد از آن راه می روند. ممکن است تا ۳۰ درصد سریعتر وعده های غذایی خود را هضم کنند. این ممکن است احتمال هضم ضعیف کربوهیدرات، گاز و نفخ را افزایش دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button