مواد غذایی که افراد دارای میگرن باید مصرف کنند

0 125

کافئین: باعث انقباض رگ های خونی در مغز می شود. کافئین می تواند منجر به سردردهای برگشتی شود. …

شکلات: حاوی ۱۰ میلی گرم کافئین در هر اونس و سایر مواد شیمیایی محرک میگرن است. شکلات سفید بدون کاکائو بی خطر است. …

مکمل های میگرن دهلیزی

عوامل محرک زاا خود را تعیین کنید و از آنها پرهیز کنید؛ استرس، برخی غذاها یا کم خوابی می تواند شامل این محرک ها باشد.

از مکمل هایی مانند ریبوفلاوین یا منیزیم مصرف کنید.

برای کاهش درد یا جلوگیری از سردرد از داروهای بدون نسخه یا نسخه ای استفاده کنید.

اگرچه هر بیمار علائم متفاوتی دارد، شما می توانید از موارد زیر دوری کنید:

شکلات.

شراب قرمز.

قهوه.

نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه های حاوی کافئین.

پنیرهایی مانند پارمزان، بلو و چدار.

میگرن دهلیزی که به میگرن وستیبولار(vestibular-migraine) هم شناخته می‌شود؛ یک مشکل سیستم عصبی است که باعث سرگیجه می شود.

افرادی که سرگیجه دارند، احساس می‌کنند که همه چیز در حال حرکت است در حالی که اینطور نیست، یا فکر می کنند اشیاء اطرافشان در حال چرخیدن به دور سرشان است، در حالی که چیزی نمی چرخد. سرگیجه می تواند شبیه یک بیماری حرکتی باشد.

دوره میگرن دهلیزی چقدر است؟

معمولاً یک دوره میگرن دهلیزی از چند ثانیه تا چند ساعت طول می کشد. علائم آن معمولاً شامل از دست دادن تعادل، بیماری حرکتی، سرگیجه، سبکی سر، بی نظمی یا گیجی، تهوع و استفراغ و سردرد شدید است.

شایان ذکر است، برخی از تحقیقات نشان می دهد که تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی به کاهش دفعات و شدت حملات میگرن دهلیزی کمک می کند.

این مقاله گروه هفت حیات سعی کرده نحوه تأثیر رژیم غذایی بر میگرن دهلیزی را برای شما توضیح ‌دهد و راهنمایی برای تغییرات رژیم غذایی شما برای کمک به کاهش علائم تان ارائه می‌دهد.

چگونه رژیم غذایی بر حملات میگرن دهلیزی شما تأثیر می گذارد؟

علت دقیق میگرن دهلیزی ناشناخته باقی مانده است. با این حال، به نظر می رسد این وضعیت در بین زنان شایع تر است. ژنتیک، رژیم غذایی، سبک زندگی و عوامل محیطی نیز می تواند در این امر نقش داشته باشند.

تحقیقات نشان می دهد که تغییر رژیم غذایی ممکن است وقوع و شدت حملات میگرنی را کاهش دهد.

محرک های غذایی رایج برای این حملات عبارتند از شکلات، الکل، قهوه، پنیرهای مانده و گوشت های فرآوری شده. این غذاها حاوی مواد شیمیایی مانند تیرامین، نیترات، هیستامین و فنیل اتیلامین هستند که همگی با علائم میگرن مرتبط هستند.

برخی از افراد می گویند اگر غذا نخورند علائم میگرن آنها بدتر می شود، بنابراین این شرایط نشان می دهد روزه گرفتن و حذف وعده های غذایی ممکن است شدت حملات آنها را افزایش دهد.

به خاطر داشته باشید که غذاهای محرک می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در واقع، بعضی افراد متوجه می شوند که رژیم غذایی آنها بر اپیزودهای میگرن تأثیری ندارد.

به طور خلاصه، برخی غذاها مانند الکل، گوشت های فرآوری شده و شکلات احتمالاً می توانند باعث علائم میگرن دهلیزی شوند. روزه گرفتن و حذف وعده های غذایی نیز می تواند در بیماری میگرن نقش داشته باشد. به این نکته مهم توجه داشته باشید که محرک های رژیم غذایی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

رژیم غذایی میگرن دهلیزی شامل چه مواردی است؟

در حال حاضر هیچ دستورالعمل رسمی رژیم غذایی برای میگرن دهلیزی وجود ندارد.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی حذف  به شناسایی محرک های بالقوه کمک می کند.

با این رویکرد، غذاهایی را که مشکوک به تشدید علائم شما هستند حذف کنید. از آنجایی که افراد به غذاها واکنش متفاوتی نشان می دهند، رژیم های حذفی برای هر فرد منحصر به فرد شده است.

سپس این غذاها را بعداً، گروه به گروه، مجدداً بررسی می‌کنید تا مشخص کنید که آیا غذا یا گروه غذایی باعث ایجاد علائم شما می‌شود یا خیر.

یک رژیم غذایی حذفی معمولاً ۵ تا ۶ هفته طول می کشد. این کار فقط باید تحت نظارت یک متخصص بهداشتی مانند یک متخصص تغذیه یا پزشک انجام شود، زیرا در صورت رعایت نادرست یا طولانی مدت، خطر کمبود مواد مغذی را افزایش می دهد.

به خاطر داشته باشید که میگرن دهلیزی یک بیماری پیچیده است و گاهی اوقات متوجه می شوید که تغییرات رژیم غذایی بر علائم شما تأثیر نمی گذارد.

یک رژیم غذایی حذفی به دو مرحله اصلی تقسیم می شود، حذف و معرفی مجدد.

مرحله حذف

در این مرحله، از غذاهایی که ممکن است علائم میگرن دهلیزی را تحریک کنند، باید اجتناب کنید.

سپس می توانید بگویید که آیا رژیم غذایی در علائم شما نقش دارد یا خیر زیرا تقریباً تمام غذاهای محرک ممکن را حذف کرده اید.

این مرحله معمولاً ۲ تا ۳ هفته طول می کشد.

مرحله معرفی مجدد

در این مرحله، باید به آرامی غذاها یا گروه های غذایی حذف شده را دوباره بررسی کنید.

هر گروه غذایی باید به صورت جداگانه طی ۲ تا ۳ روز شناخته شود، در حالی که همزمان نحوه تأثیر آن بر علائم میگرن دهلیزی را یادداشت می کنید.

اگر متوجه شدید که معرفی مجدد یک غذا یا گروه غذایی حملات شما را بدتر نمی کند، احتمالاً خوردن آن غذا بی خطر است. با این حال، استفاده از غذایی که باعث ایجاد علائم می شود ممکن است لازم باشد برای مدت نامحدودی از رژیم غذایی خودتان حذف کنید.

مرحله معرفی مجدد بسته به اینکه چند گروه غذایی را در ابتدا حذف کرده اید، ۲ تا ۳ هفته دیگر طول می کشد، اگرچه اگر متخصص مراقبت های بهداشتی شما آن را توصیه کند ممکن است طولانی تر نیز شود.

بنابراین، یک رژیم غذایی حذفی با هدف انتخاب غذاهای که محرک میگرن هستند احتمالاً می تواند به کاهش علائم میگرن دهلیزی کمک کند. این رژیم دو مرحله اصلی دارد؛ حذف و معرفی مجدد؛ و معمولاً ۵ تا ۶ هفته طول می کشد.

غذاهایی که باید اجتناب کنید

یک رژیم غذایی حذفی برای میگرن دهلیزی باید غذاهای مرتبط با علائم میگرن را حذف کند، مانند:

پنیرهای مانده

الکل (به ویژه شراب قرمز و آبجو)

آسپارتام، یک شیرین کننده مصنوعی

شکلات

قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار

گوشت های فرآوری شده مانند بیکن، سوسیس، سالامی و گوشت های پخته شده

سایر غذاهایی که می تواند علائم را بدتر کنند اما شواهد علمی کمتری دارند عبارتند از:

میوه های خانواده مرکبات

گوجه فرنگی ها

پیازها

لوبیا و عدس

آجیل و دانه ها

غذاهای ترشی و تخمیری

گوشت های اندام مانند گوشت گاو و جگر مرغ

ماهی شور، دودی و خشک شده

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، خامه، بستنی و ماست

سوپ های کنسرو شده

آب میوه و نوشابه های گازدار

سس های سالاد بطری و دیپ های بسته بندی شده

ویتامین ها و مکمل های گیاهی، به ویژه آنهایی که حاوی کافئین هستند

مونوسدیم گلوتامات (MSG)

اگر شما هنوز فکر می کنید که غذاهای دیگری هستند که در بالا ذکر نشده اند. و می توانند علائم میگرن دهلیزی شما را تحریک کنند، باید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید و آنها را نیز حذف کنید. هرچه گروه های غذایی بیشتری را در مرحله اول حذف کنید، رژیم غذایی موثرتر است.

به خاطر داشته باشید که از این گروه های غذایی فقط باید در مرحله حذف اجتناب شود، زیرا بعداً دوباره معرفی می شوند.

به طور خلاصه، یک رژیم غذایی حذفی برای میگرن دهلیزی بسیار رژیم محدود کننده ی است و بسیاری از غذاهای رایج را که پس از ۲ تا ۳ هفته دوباره معرفی می شوند ممنوع می کند.

مواد غذایی مناسب برای میگرن

در حالی که مرحله حذف محدود کننده است، شما همچنان می توانید از غذاهای سالم و خوشمزه فراوان لذت ببرید، مانند:

میوه ها: بیشتر میوه ها، به استثنای مرکبات و گوجه فرنگی

سبزیجات: بیشتر سبزیجات، به استثنای پیاز، لوبیا و عدس

غلات: همه غلات مانند برنج، کینوا، کوسکوس و جو دوسر

گوشت، تخم‌مرغ و ماهی: همه گوشت‌های تازه، مانند مرغ، گوشت گاو، بوقلمون، بره، تخم‌مرغ و ماهی، البته نه گوشت‌ها و ماهی‌های فرآوری‌شده یا کنسروی

جایگزین های لبنی: شیر غیر لبنی مانند شیر نارگیل و جو دوسر

چربی ها: چربی های سالم مانند روغن زیتون، بذر کتان و نارگیل

نوشیدنی ها: آب و دمنوش های گیاهی بدون کافئین

ادویه ها و چاشنی ها: همه گیاهان تازه و ادویه جات ترشی جات، به علاوه بیشتر چاشنی های خانگی (بدون سس یا دیپ خریداری شده از فروشگاه)

اگر در این مرحله تلاش می کنید که انگیزه خود را حفظ کنید، شما می توانید انواع گیاهان و ادویه ها را برای طعم دادن به غذاهای خود تست کنید.

بنابراین، در حالی که مرحله اول رژیم غذایی میگرن دهلیزی محدودکننده است، ولی هنوز هم می‌توانید از غذاهای تازه و کامل لذت ببرید.

نکات منفی

در حالی که یک رژیم غذایی حذف می تواند به کاهش علائم میگرن دهلیزی کمک کند، ولی چندین جنبه منفی بسیار آشکاری دارد.

برای شروع، یک رویکرد حذف غذاها بسیار محدود کننده است. شما نباید آن را برای مدت طولانی بدون نظارت یک متخصص بهداشتی مانند پزشک یا متخصص تغذیه دنبال کنید.

محدود کردن چندین گروه غذایی برای مدت طولانی خطر کمبود مواد مغذی را افزایش می دهد.

علاوه بر این، مهم است که توجه داشته باشید که حذف غذاهای محرک ممکن است برای همه کارساز نباشد، زیرا رژیم غذایی ممکن است در حملات میگرن دهلیزی نقشی نداشته باشد. آنچه علائم یک فرد را تحریک می کند ممکن است علائم دیگری را تحریک نکند.

به طور خلاصه، اگر به دنبال رژیم غذایی حرفه ای نیستید، بنابراین رژیم غذایی میگرنی دهلیزی امکان دارد خطر کمبود مواد مغذی را افزایش دهد. در برخی موارد، این رژیم ممکن است به درمان علائم میگرن شما کمکی نکند.

چگونه رژیم غذایی می تواند بر میگرن دهلیزی تأثیر بگذارد؟

از آنجایی که تاکنون علت دقیق ابتلا به میگرن دهلیزی مشخص نیست. این مشکل سیستم عصبی می تواند افراد را به راحتی تحریک کند. بر اساس نظر کارشناسان تغذیه، تغییرات رژیم غذایی می تواند در این وضعیت سلامتی مفید باشد.

همچنین آمار نشان داده است که زنان در مقایسه با مردان بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. میگرن دهلیزی می تواند تحت تأثیر ژنتیک، رژیم غذایی، شیوه زندگی و عوامل محیطی قرار گیرد. از این رو عامل اصلی که می توان آن را تنظیم کند، رژیم غذایی ما است.

رژیم غذایی میگرن دهلیزی

رژیم غذایی میگرن دهلیزی یک نوع رژیم کاملاً متفاوت از هر روتین دیگری است. این به این دلیل است که از روش حذف به جای یک روش رژیمی پیروی می کند. متخصص تغذیه توضیح می دهد که برای این بیماری باید رژیم غذایی حذفی را رعایت کنید.

رژیم حذف شامل حذف برخی از اقلام غذایی خاص از نوع غذایی است که دارای مواد مغذی شیمیایی یا محرکی است که بر فرد تأثیر می گذارد. برخی از مواد غذایی مانند گوشت فرآوری شده می توانند این وضعیت را تحریک کرده و سردرد و دوره های میگرن دهلیزی را افزایش دهند.

رژیم حذفی باید حدود ۵-۶ هفته دنبال شود و سپس تغییرات رفتاری فرد بررسی شود. توجه داشته باشید که هیچ محصول غذایی را بدون مشورت با پزشک حذف یا اضافه نکنید زیرا ممکن است وضعیت شما را بدتر کند.

سخن پایانی

حملات میگرن دهلیزی، که با نشانه ی سرگیجه مشخص می شوند، می توانند بسیار ناراحت کننده باشند، اگرچه حذف غذاهای محرک می تواند علائم را تسکین دهد.

رایج ترین محرک های غذایی شامل پنیرهای مانده، گوشت های فرآوری شده، شکلات، قهوه و نوشیدنی های الکلی مانند شراب قرمز و آبجو است. روزه گرفتن یا حذف وعده های غذایی نیز ممکن است نقش داشته باشد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی حذفی می تواند با شناسایی محرک های خاص به کنترل علائم میگرن دهلیزی کمک کند.

از آنجایی که رژیم های حذفی بسیار محدود کننده هستند، باید آنها را فقط زیر نظر یک متخصص بهداشت دنبال کنید. به یاد داشته باشید که رژیم غذایی ممکن است در علائم میگرن همه ی افراد نقشی نداشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button