گینر چیست؟ مزایا و عوارض احتمالی گینر

0 779

اگرچه برای بسیاری از افراد کاهش وزن یک هدف است، اما افرادی هستند که امیدوارند بتوانند وزن خود را افزایش دهند، به نظر می رسد افزایش عضلات باعث بهبود عملکرد ورزشی بشود. صرف نظر از دلیل شما برای افزایش وزن، مهمترین مؤلفه افزایش وزن، مصرف کالری بیشتر از میزان کالری سوزانده شده در طی روز است. به عبارتی می بایست کالری دریافتی کمتر از کالری مصرفی باشد. برای افرادی که تلاش می کنند به اندازه کافی غذا بخورند تا بتوانند وزنشان را افزایش دهند، مکمل های افزایش دهنده وزن(گینر) می تواند راهی مؤثر برای افزایش کالری دریافتی شان باشند.

برخلاف مکمل های معمولی پروتئینی، گینرها نه تنها سرشار از پروتئین هستند بلکه شامل کربوهیدرات و گاهی اوقات سایر مواد تشکیل دهنده مانند اسیدهای آمینه هم می شوند. در این مقاله چند نکته مهم برای شناخت بیشتر در مورد مکمل گینر و دلایل استفاده از آن گفته می شود.

بسته بندی گینر در کنار دیسک و دمبل

گینر ها از چه موادی تشکیل شده اند و در اصل چه هستند؟

گینرها یکی از کارآمدترین مکمل ها برای ورزشکاران بدنساز هستند، به طور کلی، این افزایش دهنده وزن یک مکمل با کالری بالاست که می تواند حاوی درشت مغذی های مختلفی مانند: پروتئین ها، کربوهیدرات ها، مواد معدنی، ویتامین ها، چربی ها، اسیدهای آمینه و مکمل های مختلف دیگر باشد. مقدار پروتئینی که در گینرها وجود دارد ممکن است کمتر از پروتئین وی باشد اما مطمئناً کربوهیدرات ها و چربی ها در سطح بالاتری هستند. این میزان کربوهیدرات بالا برای افزایش کالری دریافتی ضروری است. امروزه تعداد زیادی مکمل عضله ساز با میزان کالری مختلف در بازار موجود است و تشخیص مکمل اصل از تقلبی بسیار مهم است. سعی کنید سراغ یک مکمل گینر عالی بروید که در هر وعده مصرف آن، دارای قند کم و کربوهیدرات های پیچیده تری باشد. در ادامه قبل از بحث در مورد اینکه یک گینر دقیقاً چه کاری انجام می دهد، مهم است که از مزایای متنوع گینر آگاه شوید. برخی از مهمترین مزایای گینرها در زیر ذکر شده است.

فواید استفاده از مس گینر

تفاوت افزایش دهنده وزن با افزایش دهنده عضله!

تفاوت افزایش دهنده وزن با افزایش دهنده عضله!

هر دوی این محصولات کالری اضافی از طریق ترکیب کربوهیدرات، پروتئین و چربی را به منظور افزایش وزن در اختیار شما قرار می دهند. این محصولات عموماً به بدنسازانی که قصد دارند عضله بیشتری اضافه کنند پیشنهاد می شود. علاوه بر کالری و درشت مغذی ها، این محصولات همچنین ممکن است حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و مواد مختلف دیگری باشد که به عنوان کمک کننده برای رشد عضلات شناخته می شوند. این محصولات در صورت ترکیب با یک برنامه تمرین قدرتی، می تواند به شما در افزایش توده عضلانی کمک کنند. این مکمل های پر کالری همچنین در صورت بی تمرینی باعث افزایش چربی بدن می شوند.

در حالی که اهداف این محصولات یکسان است، همه آنها در ترکیبات غذایی، به ویژه میزان کالری متفاوت هستند. بسته به محصول انتخابی شما، کالری دریافت شده در هر وعده می تواند از ۶۶۰ تا ۱۳۴۰ باشد. 

اکثر این محصولات کم چرب هستند، در هر وعده ۲٫۵ تا ۳ گرم و حاوی حدود ۵۰ گرم پروتئین هستند. علاوه بر کالری، میزان کربوهیدرات نیز متفاوت است، از ۱۰۴ تا ۲۷۷ گرم در هر وعده. 

برخی از پودرهای افزایش وزن همچنین حاوی بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی ضروری در مقادیر زیاد هستند، در حالی که برخی دیگر حاوی تعداد کمی از این مواد مغذی هستند.

مزایای استفاده از افزایش دهنده وزن یا گینر چیست؟

  1. تأمین کالری مورد نیاز بدن برای افزایش وزن

اولین نکته بسیار جالب در مورد گینر این است که امکان تأمین کالری مورد نیاز شما را بسیار راحت تر می کنند. اگر فرم بدن شما اکتومورف (بسیار لاغر) است و احساس می کنید که برای افزایش توده عضلانی مجبورید زیاد غذا بخوید، گینر ها می توانند به شما برای رفع این مشکل کمک کنند.

محاسبه میزان کالری مصرفی مورد نیاز بدن در طول روز کار سختی به نظر می رسد و بسیاری از افراد مجبور به مواجه شدن با آنها هستند، ولی به طرز باورنکردنی مکمل گینر تلاش می کند که این کار را بسیار آسان تر کند. اگر این واقعیت را در نظر بگیرید که گینرهایی وجود دارد که به ازای هر وعده مصرف بیش از هزار کالری جذب می کنند، بزودی می ببینید که با چه میزان مؤثرتری می توانید به کالری بیش از ۴۰۰۰ کالری روزانه خود برسید.

  2. سرشار از کربوهیدرات هستند.

هنگامی که به طور پیوسته تمرین می کنید، به انرژی بیشتری نیاز دارید تا نتایج مورد انتظارتان را بدست آورید. بدون استفاده از مکمل می توانید فقط طی چند روز اول از انرژی ذخیره شده در بدن استفاده کنید، با گذشت زمان طبیعی است که انرژی شما شروع به تخلیه شدن می کند. دراین زمان است که شما به سطح بالایی از کربوهیدرات ها نیاز دارید که به طور فزاینده ای کربوهیدرات در مکمل های گینر وجود دارد. همچنین سطح بالای کربوهیدرات ها می تواند در پر کردن مجدد ذخایر گلیکوژن کاهش یافته بدنتان کمک کند.

۳. حاوی فیبر بالا

فیبر یکی دیگر از مواد غذایی مهم است که بدن در هنگام تلاش برای ساختن عضلات نیازمند آن است. فیبر به طور کلی نقش اساسی در از بین بردن مواد زائد سمی بدن و ایجاد یک سبک زندگی بهتر و سالم دارد. در نتیجه از بین بردن مواد سمی، به هضم سریع و جذب بهتر غذایی که معمولاً مصرف می کنید کمک می کند.

وجود فیبر در گینر

۴٫ تأمین کالری مورد نیاز

چند نفر از شما جزء گروهی هستید که سخت وزن می گیرید. یعنی هر چقدر کالری مصرف کنید، به ندرت افزایشی روی عضلات بدن خود می بینید. در حالی که این بهترین حالتی است برای کسانی که می خواهند لاغر بشوند، اما برای فردی که می خواهد عضله بسازد و سخت وزن می گیرد می تواند یک کابوس باشد. خوشبختانه مکمل گینر به کمک شما می آید. گینر با تأمین کالری مورد نیاز بدن از مزایای افزایش وزن بدن برخوردار است. یک گینر خوب می تواند در یک وعده تا ۱۰۰۰ کالری انرژی تولید کند.

بیشتر بخوانید:

۵٫ کمک به بازیابی و رشد عضله

گینرها به رشد و بهبود ریکاوری عضلات پس از تمرین کمک می کنند. این امر هنگامی که بدنبال یک رژیم مناسب برای بدنسازی هستید بسیار مفید است زیرا شما باید نتایج مطلوبی را بدست آورید و برای تمرکز داشتن و اجرای صحیح تمرینات به روند بازیابی عضلات نیاز دارید.

 6. در حفظ وزن به شما کمک می کند

یک گینر برای افزایش توده عضلانی دارای بی نهایت چربی خوب است از طرفی به شما کمک می کند زمانی که در مرحله افزایش وزن هستید، تناسب اندام داشته باشید. چربی رژیم غذایی بهترین ماده مغذی از نظر تأثیرات بر روی بدن است، بنابراین مصرف غذاهای دارای فیبر مناسب و به میزان لازم بسیار مهم است. همیشه باید گینری را انتخاب کنید که تری گلیسیرید با زنجیره ی متوسط ​​و تا حد ممکن دارای چربی اشباع کم باشد.

۷٫ گینرها و نقش آنها در عضله سازی

گینرهای افزایش دهنده حجم نقش های اساسی در هنگام عضله سازی دارند. به ویژه این نوع گینرها حاوی اسیدهای چرب ضروری هستند، همچنین در سطح سلولی نقش های زیادی را ایفا می کند که برای ساختن عضلات مورد نیاز است. بنابراین نقش مهمی در تولید هورمون هایی دارند که مسئول عضله سازی هستند. همچنین حاوی کمی کربوهیدرات است که به شما اطمینان می دهد، بدنتان انرژی مورد نیاز برای تمرینات با وزنه های سنگین را خواهد داشت.

۸٫ بر طرف شدن نیاز به کراتین

دلیل مهم دیگر برای افزودن یک افزایش دهنده وزن به برنامه مکمل این است که می توانید با یک تیر دو نشان بزنید. اولاً، نه تنها دیگر نیازی به مصرف پودر پروتئین به طور مستقیم نخواهید داشت (مگر اینکه قصد استفاده از شیک های پروتئینی کم کالری داشته باشید)، ثانیاً، بسیاری از افزایش دهنده های وزن همراه با کراتین هستند بنابراین نیاز به خرید این محصول به طور جداگانه را از بین می برند.

کراتین افزودنی عالی برای اکثر افرادی است که می خواهند افزایش وزن داشته باشند البته طریقه مصرف کراتین نیز بسیار مهم است، پس برای اینکه کراتین تا حد ممکن تأثیر داشته باشد، همراه آن باید مقدار کربوهیدرات بیشتری مصرف شود، این روشی است که بسیاری از افراد برای افزایش وزن از آن استفاده می کنند.

در ابتدا با شروع افزایش وزن، مقدار وزن افزایش یافته بخاطر وزن آب اضافی است، توجه داشته باشید که این امر ناشی از وجود افزایش کربوهیدرات ها (که مولکول های آب را در سلولها حبس می کنند) و همچنین کراتین است. باید یک یا دو هفته به بدنتان فرصت دهید تا بتواند این احتباس آب را از بدنتان خارج کند.

 9. بهبود سریعتر با ال-گلوتامین

نهایتاً، آخرین دلیل برای اینکه باید به دنبال اضافه کردن یک گینر به ترکیب مکمل خود باشید، به علت افزایش بهبودی پس از تمرین است.

گلوتامین جزء اسید آمینه هایی است که بدن قادر به ساختن آن نیست. به همین دلیل جز آمینو اسیدهای غیر ضروری دسته بندی می‌شود زمانی که نیاز بدن به این آمینو اسید در شرایط ویژه‌ای مانند ورزش و عفونت‌ها افزایش پیدا می‌کند مقادیری که بدن تولید می‌کند کفاف نیازش را نمی‌دهد و به همین دلیل هم این امینو اسید جزو امینو اسیدهای نیمه ضروری تقسیم بندی می شود.

توانایی بدن برای بهبود ریکاوری پس از تمرین به اندازه ای که ورزش انجام می دهید مهم است، اگر به آن توجه نکنید و کالری مورد نیاز را دریافت نکنید، بهبودی خود را پس از تمرین نمی توانید تضمین کنید. یکی از ویژگی های ال گلوتامین پیشگیری از تحلیل عضلات پس از تمرینات است. همچنین یک آمینو اسید خاصی است که نقش زیادی در بهبود سریع دارد. ال-گلوتامین از سیستم ایمنی محافظت می کند و همچنین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

یک پیمانه گینر

زمان استفاده از گینرها

نکته جالب دیگر در مورد افزایش دهندهای وزن(گینرها) این است که می توانید مواردی را پیدا کنید که بیشتر برای استفاده قبل و بعد از تمرین طراحی شده اند و یا گینرهای دیگری موجود هستند که به عنوان جایگزین یک وعده غذایی یا به عنوان مکملی برای وعده های که قبلاً برای افزایش کالری مصرف می کردید، در سطحی بالاتر استفاده شوند.

اگر تصمیم دارید که بلافاصله قبل یا بعد از تمرین از گینر استفاده کنید، بدنبال مکملی باشید که شامل چربی کمتر و کربوهیدرات بیشتری باشد. زمان مصرف کربوهیدرات در بدنسازی در این هنگام است، بنابراین این نوع گینرها می توانند چرخه انسولین را متوقف کنند و اسیدهای آمینه را به سرعت وارد سلول های عضلانی کنند.

از دریافت کالری بیشتر در طی روز نترسید زیرا در طول روز بدن شما به بهترین وجه از آنها استفاده خواهد کرد. اگر شما می خواهید یک افزایش دهنده وزن با کالری بالا تهیه کنید وقت آن رسیده که از شیک ها کمک بگیرید به شرط آنکه چربی موجود در آن حداقل باشد.

مرد ورزشکار در حال نشان دادن عضله ها

متفاوت بودن سطح کالری

باز بر می گردیم به فاکتوری که برای ساختن عضله به میزان زیادی کالری احتیاج دارید، گینر ها دارای انواع مختلف کالری هستند، بنابراین یکی از آنها که متناسب نیاز شما است، با اطمینان انتخاب کنید.

بین مصرف ۴۰۰ کالری گینر و ۹۰۰ کالری گینر برای افزایش وزن تفاوت زیادی است اگر هر روز و طی یک هفته مصرف شود. اگر میزان کالری دریافتی برای افزایش وزن را بیش از حد زیاد کنید، بزودی متوجه افزایش توده چربی می شوید، این موردی است که بیشتر افراد قصد کاهش آنرا دارند.

افرادی که قصد افزایش وزن دارند باید بدانند که با انتخاب ۴۰۰ تا ۶۰۰ کالری گینر می توانند عملکرد خوبی داشته باشند و همچنین کسانی که برای ساختن توده عضلانی به طور جدی تلاش می کنند می توانند وارد فرمول های بالاتر کالری مصرفی شوند.

گینر در مقابل پودر پروتئینی

بهترین میزان مصرف گینر برای عضله سازی

۱۰۰ گرم (۲ پیمانه گرد) به ۲۶۰-۲۸۰ میلی لیتر آب سرد یا شیر اضافه کنید. به مدت ۵۰ تا ۶۰ ثانیه هم بزنید. اگر هدفتان عضله سازی می باشد، باید ۱ تا ۳ وعده در روز استفاده کنید یا مطابق با پیشنهاد پزشک یا متخصص بهداشتی مصرف کنید. در حالت ایده آل گینر باید بعد از تمرین مصرف شود اما می توان آن را بین وعده های غذایی نیز مصرف کرد. اندازه سرو و نسبت مخلوط شدن آنها ممکن است برای رفع نیازهای فردی و مطابق با نوع چشایی افراد تنظیم شود.

می توانید مکمل گینر را به یک وعده غذایی خوشمزه با پروتئین بالا تبدیل کنید. برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است که بلافاصله بعد از تمرین با وزنه یک وعده میل کنید. بسته به میزان کالری و نیازهای غذایی فرد و نیاز فرد برای بدست آوردن توده عضلانی، می توانید یک وعده اضافی در طول روز مصرف کنید. ترجیحاً، طبق توصیه های تغذیه ای خود استفاده کنید. اکنون این مطالب کافی در مورد فواید مکمل های گینر گفته شده است، اگر شما یک ورزشکار بدنساز هستید، بهتر است که در رژیم ورزشی خود گینر را هم بگنجانید.

بیشتر بخوانید:

تفاوت بین گینرها و مکمل های پودر پروتئین

هر دو حاوی مقدار زیادی پروتئین می باشند، اما تمرکز گینرها بر افزایش کالری مصرفی شما است، بنابراین در هر وعده، مقدار زیادی کربوهیدرات و مقداری چربی برای کمک به دستیابی به این هدف دارند. به نوبه خود، پودر های پروتئینی غالباً حاوی مقدار کمی پروتئین با کمترین مقدار کربوهیدرات در یک وعده هستند. گینرها دارای کربوهیدرات ها زیادی هستند و همچنین پروتئین بیشتری نسبت به پودرهای پروتئینی دارند.

مقدار پروتئین و کربوهیدرات دریافتی از یک گینر

شما در هر مکمل گینر مقدار زیادی کربوهیدرات و پروتئین دریافت خواهید کرد، نسبت این دو به طور کلی ۲: ۱ یا ۳: ۱ است، اما این نسبت می تواند متفاوت باشد بنابراین با اطمینان مکملی را که متناسب با برنامه های غذایی خود است را انتخاب کنید. از نظر مقدار هر وعده، شما معمولاً حداقل ۴۰ گرم پروتئین و ۷۰ گرم و یا بیشتر کربوهیدرات دریافت خواهید کرد و حتی کربوهیدرات می تواند تا ۲۵۰ گرم در هر وعده افزایش یابد.

چرا گینر مصرف کنیم؟

گینرها جزء پرکاربردترین مکمل ها برای بدنسازها به شمار می آیند. مکمل گینر علاوه بر افزایش قدرت و توده عضلانی، می تواند جایگزینی مناسب یک وعده غذایی برای افرادی باشد که به سختی وزن می گیرند.

بهتر است برای مصرف گینر با مشورت پزشک متخصص و یا یک مربی صورت گیرد. همچنین باید در انتخاب محصول دقت نموده و بین میزان مصرف و میزان نیازتان تعادل برقرار کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button