کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه با تغذیه صحیح

0 24

تا الان هیچ غذا یا رژیم غذایی نتوانسته از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری کند.

اما برخی از غذاها می توانند بدن شما را  سالم نگه دارد همچنین هیچ غذا یا رژیم غذایی نمی تواند سرطان را درمان کند، اگرچه برخی از آنها ممکن است به کنترل عوارض جانبی درمان یا به بهبود بدن شما پس از درمان کمک کنند.

برخی از انتخاب‌های غذایی ممکن است به درمان سرطان کمک کند و یا به سلامت شما کمک کند. برخی دیگر می توانند خطرناک باشند و در درمان و بهبودی اختلال ایجاد کنند.

داشتن وزن ایده آل خطر ابتلا به سرطان سینه و یا عود کردن آن را کاهش می دهد.

حفظ وزن مناسب می تواند به کاهش خطر بازگشت سرطان سینه کمک کند.

مطالعات نشان داده است که زنانی که پس از تشخیص سرطان سینه وزن اضافه کرده‌اند، خطر عود کردن بیماری افزایش یافته است.

مطالعات انجام شده در مورد حفظ وزن سالم و کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه برای بار اول نشان می دهد که زنان دارای اضافه وزن در مقایسه با زنان دارای وزن مناسب، خطر ابتلا به سرطان سینه پس از یائسگی در آنها افزایش می یابد.

اگر از وزن سالم خود اطلاعی ندارید و نمی دانید چقدر باید باشد، توصیه می کنیم از برخی نکات و ابزارهای موجود در صفحه ارزیابی وزن خود استفاده کنید.

 یک برنامه غذایی سالم باید شامل فعالیت بدنی نیز باشد. برای شروع بهتر است هدفتان را روی ۳ تا ۴ ساعت پیاده روی در هفته برنامه ریزی کنید.

اگر در حال حاضر در دوره درمان هستید، شاید لازم باشد، فعالیت ورزشی خود را به آرامی شروع کنید و مدتی تا این حد بمانید.

رژیم غذایی کم چرب ممکن است خطر عود کردن و مبتلا شدن به سرطان سینه برای بار اول را کاهش دهد.

رعایت یک رژیم غذایی کم چرب می تواند به کاهش خطر پیشرفت سرطان سینه کمک کند.

یک مطالعه که در آن زنان تنها حدود ۲۵ درصد از کالری روزانه خود را از چربی دریافت کردند، نشان داد که خطر پیشرفت کمتری در آنها وجود دارد، این مورد در زنانی بیشتر بود که سرطان سینه با گیرنده استروژن منفی تشخیص داده شده اند.

 بیشتر از یک بار تحقیق زمان لازم است تا بدانید چه کسی بیشترین سود را از تغییرات رژیم غذایی خاص می برد.

اما مهم نیست که چه نوع سرطانی دارید، احتمالاً شما با کاهش میزان قابل توجهی چربی در رژیم غذایی خود از مزایای قابل توجهی بهره مند می شوید.

 به‌علاوه، سایر انتخاب‌های سالم به احتمال زیاد با رژیم غذایی کم‌چرب مانند خوردن میوه‌ها و سبزیجات بیشتر و کاهش وزن همراه هستند. همه این تغییرات با هم ممکن است به کاهش خطر پیشرفت بیماری کمک کند.

کارآزمایی بزرگ ابتکار سلامت زنان، خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان یائسه که رژیم غذایی کم‌چرب مصرف می‌کردند با آنهایی که به رژیم غذایی منظم خود ادامه می‌دادند، مقایسه کرد.

 محققان هیچ تفاوت قابل توجهی در خطر ابتلا به سرطان سینه بین دو گروه پیدا نکردند.

اما این مطالعه نشان داد که یک رژیم غذایی کم‌چرب ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را برای بار اول برای زنانی که رژیم‌های غذایی آنها دارای چربی بسیار بالایی است، کاهش می دهد.

Woman cooking

 تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این رابطه در طول زمان قوی‌تر می‌شود، مورد نیاز است.

کاهش چربی و افزایش میوه ها، سبزیجات و غلات کامل در رژیم غذایی شما تضمین می کند که بدن شما مواد مغذی کافی دریافت می کند و به سلامت جسمانی شما کمک می کند.

همچنین، اگر می خواهید وزن خود را کم کنید، یک رژیم غذایی کم چرب احتمالاً به کاهش وزن شما کمک می کند.

هیچ غذا یا مکملی به طور خاص با سرطان سینه مرتبط نیست.

شواهد محکمی مبنی بر اینکه هر غذا یا مکمل خاصی خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد یا خطر بدتر شدن آن را کاهش دهد وجود ندارد.

تحقیقات نشان داده است که دریافت مواد مغذی مورد نیاز از انواع غذاها، به ویژه میوه ها، سبزیجات و غلات کامل، می تواند بهترین احساس را در شما ایجاد کند و انرژی مورد نیاز بدن را تأمین کند.

شما می توانید بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذاهایی که می خورید دریافت کنید. اگر قصد مصرف مکمل ها را دارید، بهتر است یک متخصص تغذیه ثبت نام شده رژیم غذایی سلامت شما را ارزیابی کند.

شما امکان دارد به مقدار بیشتری از یک ماده مغذی خاص مانند فولات یا ویتامین A نیاز داشته باشید.

به همین دلیل است که زنان با داشتن سرطان سینه یا بدون آن اغلب از مکمل های ویتامین و مواد معدنی متعدد استفاده می کنند.

بسیاری از زنان نیز برای تامین نیاز روزانه کلسیم خود به مکمل های کلسیم نیاز دارند.

تحقیقات در مورد رژیم غذایی و سرطان سینه ادامه دارد.

مطالعات به بررسی رابطه بین رژیم غذایی و خطر سرطان سینه و خطر عود کردن آن می‌پردازند.

آزمایش سلامت زنان نشان داد که رژیم غذایی بسیار کم چربی احتمالاً می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

 تحقیقات بیشتری در این زمینه مهم برای زنانی که علاقه مند به تغذیه خوب هستند مورد نیاز است تا خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند.

در این بین، توصیه متخصصان تغذیه به شرح زیر است:

وزن بدن خود را متناسب با قد و هیکل خود در محدوده مناسبی نگه دارید. شاخص توده بدن، اگرچه اندازه گیری کاملی نیست، اما می تواند به شما کمک کند وزن سالم خود را تخمین بزنید.

مقدار زیادی سبزیجات و میوه (بیش از ۵ فنجان در روز) مصرف کنید.

سعی کنید مصرف چربی های اشباع شده را به کمتر از ۱۰ درصد از کل کالری خود در روز محدود کنید و مصرف چربی خود را به حدود ۳۰ گرم در روز محدود کنید.

غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ بخورید.

از چربی های ترانس، گوشت های فرآوری شده و غذاهای تهیه شده با ذغال یا دودی اجتناب کنید.

باید متوجه شوید که غذاهای فرآوری شده معمولاً به اندازه غذاهای تازه در این نوع رژیم غذایی مناسب نیستند.

برای ایجاد یک رژیم غذایی سالم که نیازهای شما را برآورده می کند، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. آنها به طور کامل سابقه پزشکی، رژیم غذایی و وزن شما را ارزیابی خواهند کرد.

سپس یک متخصص تغذیه ثبت شده، بر روی یک برنامه فردی مخصوص شما طراحی می کند تا به تمام اهداف مورد نظر شما دست یابد اهدافی مانند:

خطر ابتلا به سرطان سینه را تا حد امکان پایین نگه دارد

تغذیه خوبی برای شما فراهم کند

شما را تا حد امکان سالم نگه دارد

چه غذاهایی احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهند؟

تحقیقات نشان داده اند که عوامل زیادی به بروز سرطان سینه ارتباط دارند. در حالی که رژیم غذایی سالم می تواند سلامت جسمانی شما را بهبود بخشد و به طور کلی خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، این مورد تنها یک تکه از پازل است.

حتی با داشتن یک رژیم غذایی سالم، همچنان به غربالگری های منظم سرطان سینه مانند ماموگرافی و بررسی های دستی نیاز دارید. از این گذشته، تشخیص و معالجه زودهنگام به میزان قابل توجهی میزان درمان را افزایش می دهد.

برای مشاوره در مورد غربالگری سرطان سینه با متخصصان پزشکی مشورت کنید.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که این غذاها تا حدی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

۱

سبزیجات سبز برگ

کلم پیچ، آروگولا، اسفناج، سبزی خردل و شاتوت تنها تعدادی از سبزیجات سبز برگ هستند که احتمالاً خواص ضد سرطانی دارند.

سبزیجات سبز برگ حاوی آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی از جمله بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین هستند که میزان زیاد آن در خون با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

تجزیه و تحلیل ۸ مطالعه در بیش از ۷۰۰۰ نفر نشان داد که زنان با سطوح بالاتر کاروتنوئیدها در مقایسه با زنان با سطوح پایین تر، خطر ابتلا به سرطان سینه به طور قابل توجهی در آنها کاهش یافت.

به همین ترتیب، یک مطالعه بعدی روی بیش از ۳۲۰۰۰ زن، سطوح بالاتر کاروتنوئیدهای خونی را با کاهش ۱۸ تا ۲۸ درصدی خطر سرطان سینه و همچنین کاهش خطر عود کردن بیماری و مرگ در افرادی که قبلاً سرطان سینه داشتند، مرتبط دانست.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد فولات، ویتامین B موجود در سبزیجات برگ سبز، احتمالاً می تواند خطر سرطان سینه را کاهش دهد.

۲

مرکبات

مرکبات سرشار از ترکیباتی هستند که می توانند شما را در برابر سرطان سینه محافظت کنند، از جمله فولات، ویتامین C، و کاروتنوئیدهایی مانند بتا کریپتوکسانتین و بتا کاروتن، به علاوه آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی مانند کورستین، هسپرتین و نارینجنین.

این مواد مغذی اثرات آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد التهابی دارند.

در واقع، تحقیقات مرکبات را با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها، از جمله سرطان سینه مرتبط می کند. بررسی ۶ مطالعه روی بیش از ۸۰۰۰ نفر، مصرف زیاد مرکبات را با کاهش ۱۰ درصدی خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط دانست.

مرکبات شامل پرتقال، گریپ فروت، لیمو، لیموترش و نارنگی است.

۳

ماهی چرب

ماهی های چرب از جمله سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی به دلیل فواید سلامت چشمگیرشان شناخته شده اند. چربی‌های امگا ۳، سلنیوم و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کانتاکسانتین، اثرات محافظتی در برابر سرطان دارند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن ماهی های چرب به طور خاص خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

یک تجزیه و تحلیل بزرگ از ۲۶ مطالعه روی ۸۸۳۰۰۰ نفر نشان داد که افرادی که بیشترین مصرف آنها غذاهای دریایی که منابع امگا ۳ داشتند تا ۱۴ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها مشاهده شد، در مقایسه با کسانی که کمترین مقدار را مصرف کردند.

مطالعات دیگر یافته های مشابهی را گزارش می کنند.

ایجاد تعادل در نسبت امگا ۳ به امگا ۶ با خوردن ماهی های چرب بیشتر و روغن های تصفیه شده کمتر و غذاهای فرآوری شده به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه نیز کمک می کند.

۴

توت ها

مصرف منظم توت ها به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان سینه کمک می کند.

آنتی اکسیدان های توت ها، از جمله فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها، نشان داده اند که بدن را از آسیب سلولی و همچنین رشد و گسترش سلول های سرطانی محافظت می کنند.

 مطالعه ای روی ۷۵۹۲۹ زن، مصرف زیاد توت – و به ویژه زغال اخته – را با خطر کمتر ابتلا به سرطان پستان گیرنده  استروژن منفی (ER-) مرتبط دانست.

۵

غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده مانند ماست، کیمچی، میسو و کلم ترش حاوی پروبیوتیک ها و سایر مواد مغذی هستند که از سرطان سینه پیشگیری می کنند.

بررسی ۲۷ مطالعه، محصولات لبنی تخمیر شده، مانند ماست و کفیر را با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان اروپای غربی و آسیایی مرتبط دانست.

تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام شده نشان می دهد که این اثر محافظتی با تأثیر افزایش سیستم ایمنی برخی پروبیوتیک ها مرتبط است.

۶

سبزیجات آلیوم

سیر، پیاز و تره فرنگی همه سبزیجات آلیوم هستند که دارای گروهی از مواد مغذی از جمله ترکیبات ارگانوسولفور، آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی و ویتامین C هستند.

یک مطالعه بر روی ۶۶۰ زن در پورتوریکو، مصرف زیاد سیر و پیاز را با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط دانست.

به همین ترتیب، مطالعه ای روی ۲۸۵ زن نشان داد که مصرف زیاد سیر و تره فرنگی جلوگیری از سرطان سینه می کند. با این حال، این مطالعه به ارتباط مثبتی بین مصرف زیاد پیاز پخته و سرطان سینه اشاره کرد.

بنابراین، تحقیقات بیشتری در مورد پیاز و سلامت سینه مورد نیاز است.

۷

هلو، سیب و گلابی

تحقیقات نشان داده اند که میوه ها – به ویژه هلو، سیب و گلابی – بدن را در برابر سرطان سینه محافظت می کنند.

در یک مطالعه بر روی ۷۵۹۲۹ زن، کسانی که حداقل ۲ وعده هلو در هفته مصرف می کردند تا ۴۱ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه ER-S را داشتند.

جالب توجه است، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که آنتی اکسیدان های پلی فنل موجود در هلو از رشد و گسترش رده سلولی سرطان سینه جلوگیری می کند.

علاوه بر این، مطالعه ای که داده های ۲۷۲۰۹۸ زن را تجزیه و تحلیل می کند، مصرف سیب و گلابی را با خطر کمتر ابتلا به سرطان سینه مرتبط می کند.

۸

سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی، از جمله گل کلم، کلم، و کلم بروکلی، به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک می کنند.

سبزیجات چلیپایی حاوی ترکیبات گلوکوزینولات هستند که بدن شما می تواند آنها را به مولکول هایی به نام ایزوتیوسیانات تبدیل کند. اینها پتانسیل ضد سرطانی قابل توجهی دارند.

قابل توجه است، مطالعه ای روی ۱۴۹۳ زن، مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی را با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط دانست.

۹

لوبیا

لوبیا سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. به طور خاص، محتوای بالای فیبر آنها از سرطان سینه محافظت می کند.

مطالعه ای روی ۲۵۷۱ زن نشان داد که مصرف زیاد لوبیا خطر ابتلا به سرطان سینه را تا ۲۰ درصد در مقایسه با مصرف کم لوبیا کاهش می دهد.

علاوه بر این، در مطالعه‌ای روی ۱۲۶۰ زن نیجریه‌ای، خطر ابتلا به سرطان سینه در آن‌هایی که  مصرف لوبیای بیشتری را داشتند تا ۲۸ درصد در مقایسه با کسانی که کمترین میزان مصرف را داشتند، کمتر بود.

۱۰

گیاهان و ادویه جات ترشی جات

گیاهان و ادویه جات مانند جعفری، رزماری، پونه کوهی، آویشن، زردچوبه، کاری و زنجبیل حاوی ترکیبات گیاهی هستند که به جلوگیری در برابر سرطان سینه کمک می کنند. اینها شامل ویتامین ها، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان های پلی فنل هستند.

به عنوان مثال، پونه کوهی دارای آنتی اکسیدان های کارواکرول و رزمارینیک اسید است که مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که اثرات ضد سرطانی قابل توجهی در برابر رده های سلولی تهاجمی سرطان سینه نشان می دهند.

کورکومین، ترکیب فعال اصلی در زردچوبه، همچنین خواص ضد سرطانی قابل توجهی از خود نشان داده است، مانند آپیژنین، فلاونوئید غلیظ در جعفری.

از آنجایی که بسیاری از گیاهان و ادویه های دیگر نیز دارای اثرات ضد سرطانی قوی هستند، ایده خوبی است که تنوع زیادی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

تغذیه مناسب برای کاهش خطر سرطان سینه

غذاهایی که احتمال اینکه به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک می کنند عبارتند از ماهی های چرب، سبزیجات گوناگون، لوبیاها، غذاهای تخمیری، بسیاری از گیاهان و ادویه جات ترشی جات، و میوه هایی مانند انواع توت ها، هلو، سیب، گلابی و مرکبات.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button