هر آنچه درباره ویتامین D نمی دانید!

0 562

فواید ویتامین D بر هیچ کس پوشیده نیست .ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که به طور طبیعی در غذاهای بسیار کمی وجود دارد ، و یا به عنوان یک مکمل رژیم غذایی در دسترس است.

این ماده همچنین بصورت درون زا در بدن تولید می شود. اشعه ماوراء بنفش از نور خورشید به پوست برخورد کرده و سنتز ویتامین D را تحریک می کند.ویتامین D حاصل از قرار گرفتن در معرض آفتاب ، مواد غذایی و مکمل ها از نظر بیولوژیکی ،بی اثر است و برای فعال سازی باید دو هیدروکسیلاسیون در بدن داشته باشد.

اولین مورد در کبد رخ می دهد و ویتامین D را به ۲۵-هیدروکسی ویتامین D [25 (OH) D] تبدیل می کند ، که به عنوان کلسییدول نیز شناخته می شود. دومین مورد در درجه اول در کلیه اتفاق می افتد و از نظر فیزیولوژیکی فعال ۱،۲۵-دی هیدروکسی ویتامین D [1،۲۵ (OH) 2D] ، همچنین به عنوان کلسیتریول شناخته می شود.

ویتامین D و ارتباط آن با کلسیم

ویتامین D باعث افزایش جذب کلسیم در روده می شود و غلظت کافی کلسیم و فسفات سرم را حفظ می کند تا بتواند ماده معدنی استخوان را فعال کرده و از تتانیای هیپوکلسمی جلوگیری کند.

همچنین برای رشد استخوان و بازسازی استخوان توسط استئوبلاست ها و استئوکلاست ها لازم است. بدون ویتامین D کافی ، استخوان ها نازک ، شکننده و یا بد شکل می شوند. کمبود ویتامین D از ابتلا به راکتی در کودکان و استئومالاسی در بزرگسالان جلوگیری می کند. همراه با کلسیم ، ویتامین D همچنین به محافظت از افراد مسن در برابر پوکی استخوان کمک می کند.

نقش های دیگر ویتامین D در بدن

ویتامین D نقش های دیگری در بدن دارد ، از جمله تعدیل رشد سلول ، عملکرد عضلانی و ایمنی و کاهش التهاب. بسیاری از ژنهایی که پروتئین هایی را رمزگذاری می کنند که تکثیر سلولی ، تمایز و آپوپتوز را تنظیم می کنند ، تا حدودی توسط ویتامین D مدوله شده اند. در بسیاری از سلول ها گیرنده های ویتامین D وجود دارد و برخی از آنها ۲۵ (OH) D را به ۱،۲۵ (OH) 2D تبدیل می کنند.

ویتامین D و سیستم ایمنی

سیستم ایمنی اولین خط دفاع بدن در برابر عوامل بیماری زا یا میکروارگانیسم های ایجاد کننده بیماری است.ویتامین D در ایمنی بدن ما نقش مهمی دارد.

ویتامین محلول در چربی ظاهرا به تسهیل عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن کمک می کند. این کمک می کند تا پاسخ ایمنی بدن را هر زمان که یک پاتوژن به بدن نفوذ کند ، فعال کند. علاوه بر این ، دارای خواص ضد التهابی و سیستم ایمنی بدن است که در هنگام مبارزه با سیستم ایمنی بدن با باکتری ها ، ویروس ها و سایر ارگانیسم ها یا مواد ایجاد کننده بیماری به وجود می آید.

در فصل سرما و آنفولانزا ، ویتامین D به سیستم ایمنی بدن متعادل کمک می کند تا از بیماری ها جلوگیری شود. هنگامی که فعالیت سیستم ایمنی بدن کوتاه می شود و تعادل حفظ نمی شود ، عفونت ها رخ می دهند.

قرص ویتامین دی

طبق گفته Pharmacy Times ، سطح پایین ویتامین D در بدن با خطرات بیشتر بیماری خود ایمنی مرتبط است. اگر میزان ویتامین D کافی نباشد ، ممکن است در این فصل به عفونت های مکرر مبتلا شود. درست مانند آنفلوانزا ، COVID-19 پیش بینی می شود که به یک بیماری فصلی تبدیل شود.

دانشمندان پیشنهاد کردند که کرونا ویروس جدیدی که از اواخر سال ۲۰۱۹ پخش شد، می تواند در فصل تابستان با گرم شدن هوا سهولت بخشد. آنها پیش بینی می کنند شیوع coronavirus به دلیل این مسئله به یک مشکل فصلی تبدیل شود.

اما اکنون واقعیت این است که هنوز هیچ درمانی و واکسنی برای مرگبار COVID-19 وجود ندارد. و بسیاری افراد برای کمک به بیماری به ویتامین ها و رژیم های غذایی متوسل می شوند.

ویروس کرونا و مقابله با آن ویتامین دی

بسیاری از مطالعات منتشر شده به ویتامین D به عنوان تقویت کننده عملکرد سلولهای ایمنی اشاره دارند. همچنین گزارش های پژوهشی وجود دارد که نشان می دهد ارتباط مستقیمی بین سطح ویتامین D کم و خطر بالاتر ابتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم ، سل و بیماری انسداد مزمن ریوی وجود دارد.

علاوه بر این ، مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد چگونه کمبود ویتامین D می تواند خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را افزایش دهد. و بنابراین ، در حالی که هنوز اثبات جامد وجود ندارد که مکمل ویتامین D بتواند به شما در محافظت از  ویروس جدید کمک کند ، شواهد علمی کافی وجود دارد که نشان می دهد کمبود ویتامین D می تواند شما را مستعد عفونت ها و بیماری های تنفسی مانند COVID-19 کند.

منابع غذایی ویتامین D


غذاهای بسیار کمی در طبیعت حاوی ویتامین D می باشند. گوشت ماهی های چرب (مانند ماهی سالمون و قزل آلا ) و روغن های کبد ماهی از بهترین منابع ویتامین D هستند. مقادیر کمی ویتامین D در کبد گاو ، پنیر و زرده تخم مرغ یافت می شود. ویتامین D در این غذاها در درجه اول به صورت ویتامین D3 و متابولیت آن ۲۵OH D3 موجود است. برخی از قارچ ها ویتامین D2 را به مقدار متغیر تأمین می کنند. منابع دیگر:

  • زرده تخم مرغ
  • پنیر
  • جگر گاو
  • قارچ
  • شیر غنی شده
  • غلات و آب غنی شده

کمبود ویتامین D باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟


کمبود مواد مغذی معمولاً نتیجه ناکافی بودن رژیم غذایی ، اختلال در جذب و استفاده ، افزایش نیاز یا افزایش دفع است.

کمبود ویتامین D می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که میزان مصرف معمول در طی زمان کمتر از حد معمول باشد ، قرار گرفتن در معرض نور خورشید محدود است ، کلیه ها نمی توانند ۲۵ (OH) D را به شکل فعال خود تبدیل کنند یا جذب ویتامین D از دستگاه گوارش ناکافی است. رژیم های غذایی با کمبود ویتامین D با حساسیت به شیر ، عدم تحمل لاکتوز ، گیاهخواری همراه است.

راکت و پوکی استخوان بیماریهای کلاسیک کمبود ویتامین D هستند. در کودکان ، کمبود ویتامین D باعث ایجاد راکس می شود ، بیماری که با عدم موفقیت در استخوان سازی بافت استخوان مشخص می شود و در نتیجه استخوان های نرم و ناهنجاری های اسکلتی ایجاد می شود.

رایکس نخستین بار در اواسط قرن ۱۷ توسط محققان انگلیسی توصیف شد. تغذیه انحصاری با شیر مادر بدون مکمل ویتامین D توصیه شده با AAP ، دلیل قابل توجهی برای راکت ها است ، به خصوص در نوزادان دارای پوست تیره که توسط مادرانی که ویتامین D کامل ندارند تغذیه می شود. در بزرگسالان ، کمبود ویتامین D می تواند منجر به پوکی استخوان و در نتیجه استخوان های ضعیف شود . علائم درد استخوان و ضعف عضلانی می تواند نشانگر میزان ناکافی ویتامین D باشد.

غذاهای حاوی ویتامین دی

علل کمبود ویتامین D

اگرچه بدن می تواند ویتامین D ایجاد کند ، کمبود آن به دلایل زیادی ممکن است رخ دهد.

علل
نوع پوست: به عنوان مثال ، پوست تیره و ضد آفتاب ، توانایی بدن را در جذب اشعه ماوراء بنفش B (UVB) از خورشید کاهش می دهد. جذب نور خورشید برای تولید ویتامین D برای پوست ضروری است.

ضد آفتاب: ضد آفتاب با یک عامل محافظت در برابر آفتاب (SPF) 30 می تواند توانایی بدن در سنتز ویتامین ۹۵٪ یا بیشتر را کاهش دهد. پوشاندن پوست با لباس باعث مهار تولید ویتامین D نیز می شود.

موقعیت جغرافیایی: افرادی که در عرض های جغرافیایی شمالی یا مناطقی از آلودگی زیاد ، شیفت کاری شبانه کار می کنند و یا در منازل خود زندگی می کنند ، باید در هر زمان ممکن قصد دارند ویتامین D را از منابع غذایی مصرف کنند.

تغذیه با شیر مادر: نوزادانی که به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می شوند به یک مکمل ویتامین D نیاز دارند ، به خصوص اگر پوست تیره دارند . آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که همه شیرخواران با شیر مادر روزانه ۴۰۰ واحد بین المللی (IU) ویتامین D خوراکی دریافت کنند.

اگرچه افراد می توانند از مکمل های ویتامین D استفاده کنند ، اما بهتر است هر جا که امکان داشته باشد از طریق منابع طبیعی ویتامین یا مواد معدنی دریافت کنید.

علائم کمبود ویتامین D ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بیماری یا عفونت منظم
  • خستگی
  • درد استخوان و کمر
  • احساس ناخوشی
  • اختلال در بهبود زخم
  • ریزش مو
  • درد عضلانی

اگر کمبود ویتامین D به مدت طولانی ادامه یابد ، ممکن است عوارضی از قبیل:

  • بیماری قلبی عروقی
  • مشکلات خود ایمنی
  • بیماریهای عصبی
  • عفونت
  • عوارض حاملگی
  • برخی از سرطانها به ویژه پستان ، پروستات و روده بزرگ.
زنی در حال خمیازه کشیدن

گروه هایی که در معرض کمبود ویتامین D هستند

به دست آوردن ویتامین D کافی از منابع غذایی طبیعی (غیر تقویت شده) به تنهایی دشوار است. برای بسیاری از افراد، مصرف غذاهای غنی شده با ویتامین D و قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای حفظ سلامت ضروری است. با این حال، برخی از گروه ها ممکن است به مکمل های غذایی برای تأمین نیاز به ویتامین D نیاز داشته باشند.

 گروه های زیر از جمله افرادی هستند که احتمالاً از نظر ذخایر ویتامین D نامناسب هستند. 

 نوزادان شیرخوار

 مصرف شیر انسان به تنهایی، معمولاً نوزادان را قادر به تأمین نیازهای ویتامین D نمی کند، زیرا ویتامین D کمتر از۶/۰ تا ۲ میکروگرم نیاز های ویتامین دی را تامین نمی کند.

محتوای ویتامین D شیر انسان به وضعیت ویتامین D مادر مربوط می شود. 

بزرگسالان

 افراد مسن بیشتر در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین D قرار دارند، تا حدودی به این دلیل که توانایی پوست در سنتز ویتامین D با افزایش سن  کاهش می یابد. علاوه بر این، افراد مسن احتمالاً زمان بیشتری را نسبت به افراد جوان در خانه می گذرانند و ممکن است در رژیم غذایی از ویتامین کافی استفاده نکنند.  افرادی که در معرض آفتاب محدود هستند، افراد مقید به خانه، افرادی که به دلایل مذهبی لباس بلند، لباس یا پوشش سر می پوشند،  از جمله گروههایی هستند که بعید است مقادیر کافی ویتامین D را از نور خورشید بدست آورند .  استفاده از ضد آفتاب هم چنین سنتز ویتامین D را از نور خورشید محدود می کند. اما  از آنجا که میزان و دفعات استفاده از ضد آفتاب ناشناخته است، نقشی که ضد آفتاب ممکن است در کاهش سنتز ویتامین D داشته باشد، نامشخص است . نیاز است ویتامین های مورد نیاز بعد از ۴۰ سالگی را بشناسید.

 افرادی که پوست تیره دارند مقادیر بیشتری از رنگدانه ملانین در لایه اپیدرمی دارند که توانایی پوست در تولید ویتامین D از نور خورشید را کاهش می دهد.

افرادی که شرایطی دارند که جذب چربی را محدود می کنند.

 از آنجا که ویتامین D محلول در چربی است، جذب آن به توانایی روده در جذب چربی رژیم غذایی بستگی دارد. سو جذب چربی با شرایط پزشکی همراه است که شامل برخی از اشکال بیماری کبدی، فیبروز کیستیک، بیماری سلیاک، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است. علاوه بر افزایش خطر کمبود ویتامین D ، افراد مبتلا به این شرایط ممکن است غذاهای خاصی مانند محصولات لبنی (بسیاری از آنها با ویتامین D غنی شده اند) مصرف نکنند یا فقط مقدار کمی از این غذاها را بخورند. افرادی که در جذب چربی رژیم غذایی مشکل دارند ممکن است به مکمل ویتامین D نیاز داشته باشند.

افرادی که چاق هستند یا تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفته اند

 در افراد با شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بیشتر، سطح سرم ۲۵ (OH) D پایین تر از افراد غیر چاق است. چاقی بر توانایی پوست در سنتز ویتامین D تأثیر نمی گذارد. با این حال، مقادیر بیشتری از چربی زیر جلدی ویتامین بیشتری را جدا می کند. افراد چاق ممکن است برای دستیابی به سطح ۲۵(OH) D مشابه میزان افراد با وزن طبیعی به مصرف ویتامین D بیشتری نیاز داشته باشند.

مقدار مصرف ویتامین D


افراد می توانند میزان ویتامین D را در میکروگرم (میلی گرم) یا واحدهای بین المللی (IU) اندازه گیری کنند. یک میکروگرم ویتامین D برابر با ۴۰ IU است.

توصیه های مصرف ویتامین D و سایر مواد مغذی در منابع مرجع غذایی (DRIs) تهیه شده توسط کمیته های تخصصی NASEM ارائه شده است. DRI اصطلاح عمومی مجموعه ای از مقادیر مرجع است که برای برنامه ریزی و ارزیابی میزان جذب مواد مغذی در افراد سالم استفاده می شود. این مقادیر، که از نظر سن و جنس متفاوت هستند، شامل موارد زیر است:

میزان مجاز توصیه شده در رژیم غذایی (RDA): میزان متوسط ​​مصرف روزانه برای تأمین نیاز مغذی تقریباً همه افراد سالم (۹۷٪ – ۹۸٪) کافی است. اغلب برای برنامه ریزی رژیم های غذایی مناسب برای افراد استفاده می شود. مصرف کافی (AI): مصرف در این سطح برای اطمینان از کافی بودن تغذیه فرض می شود. وقتی مدارک کافی برای ایجاد RDA کافی نباشد، ایجاد شده است. 

 میانگین مورد نیاز تخمینی (EAR): میزان متوسط ​​دریافتی روزانه برای برآوردن نیازهای ۵۰٪ افراد سالم تخمین زده می شود. معمولاً برای ارزیابی میزان جذب مواد مغذی گروهی از افراد و برنامه ریزی رژیم های غذایی مناسب برای آنها استفاده می شود. 

هم چنین می تواند برای ارزیابی میزان جذب مواد مغذی افراد مورد استفاده قرار گیرد

 سطح بالای تحمل پذیر (UL): حداکثر مصرف روزانه بعید است باعث اثرات برعکس بر سلامتی شود. 

اعداد اولیه بر حسب (UL) بیان شده است.

نوزادان ۰-۱۲ ماه: ۴۰۰ (۱۰ میکروگرم).
کودکان ۱-۱۸ سال: ۶۰۰ (۱۵ میکروگرم).
بزرگسالان تا ۷۰ سال: ۶۰۰ (۱۵ میکروگرم).
بزرگسالان بالای ۷۰ سال: ۸۰۰ (۲۰ میکروگرم).
زنان باردار یا شیرده: ۶۰۰ (۱۵ میکروگرم).
قرار گرفتن در معرض آفتاب مناسب بر روی پوست برهنه به مدت ۵-۷ دقیقه ، ۲-۳ بار در هفته ، به اکثر افراد امکان تولید ویتامین D کافی را می دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button