رژیم غذایی کوکی برای کاهش وزن: آیا مفید است؟

0 135

در رژیم کوکی به افراد دستور داده می شود که روزانه چهار تا شش کلوچه را به عنوان صبحانه و ناهار بخورند و به دنبال آن یک شام منجمد سبک یا یک وعده غذایی خانگی پروتئین مانند ماهی یا گوشت و سبزیجات تهیه کنند.

رژیم کوکی برای شام دو گزینه کالری ارائه می دهد: گزینه ۵۰۰ کالری و گزینه ۷۰۰ کالری.

در این رژیم غذایی می توانید ۸ لیوان مایعات مصرف کنید که شامل چای و قهوه هم می شود.

رژیم کوکی ممکن است منجر به کاهش وزن کوتاه مدت شود، اما هیچ مطالعه ای اثربخشی آن را تأیید نمی کند.

رژیم غذایی کوکی، با گذشت بیش از چهل سال هنوز هم یک برنامه رژیمی محبوب در میان مردم است. شاید شما هم درباره ی رژیم کوکی شنیده باشید اما سوالی که برایتان پیش می‌آید این است که چرا رژیم غذایی کوکی؟

دلیل محبوبیت رژیم غذایی کوکی چیست؟

کسانی که می خواهند به سرعت کاهش وزن داشته باشند با این حال نمی توانند از خوراکی های شیرین بگذرند رژیم کوکی به آن ها پیشنهاد می شود.

اما آیا جایگزین کردن کوکی به عنوان صبحانه، ناهار، شام و میان وعده ها کار درستی است؟

کوکی های قرار گرفته در یک طرف

نگاهی به تاریخچه رژیم کوکی

رژیم غذایی کوکی، اولین بار توسط دکتر سانفورد سیگال در سال ۱۹۷۵ ایجاد شد. او این رژیم غذایی را در نانوایی شخصی خود تهیه کرد تا به بیمارانش در کنترل گرسنگی خود و داشتن یک رژیم غذایی کم کالری کمک کند.

طبق کتاب رژیم غذایی کوکی دکتر سیگال، رژیم غذایی کوکی او بر اساس ۵۰ سال معالجه بیش از پانصد هزار بیمار مبتلا به اضافه وزن انجام شده است و سیگال آن را به عنوان یک رژیم غذایی اثبات شده توصیف می کند که بسیاری از پزشکان برای چندین دهه از آن استفاده کرده اند.

به گفته ی او شاید اسم این رژیم غذایی باعث شود افراد فکر کنند که کارآمدی خاصی نداشته باشد اما این رژیم غذایی بر اساس یافته های علمی و آزمایش ها به کاهش وزن افراد کمک به سزایی می کند.

رژیم کوکی چیست؟

رژیم کاهش وزن کوکی به گفته‌ی ماریسا مور، سخنگوی انجمن رژیم های غذایی آمریکا، یک برنامه جایگزینی غذایی است. با خوردن کوکی ها به جای وعده غذایی، می توان میزان کالری مصرفی را کنترل کرد. طبق رژیم غذایی کوکی، خوردن ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری در روز کافی است.

بخش اعظم این کاهش وزن به کلوچه هایی معروف است که به دلیل کاهش اشتها شناخته می شوند زیرا ترکیب اسیدهای آمینه را دارند، که همه ما می دانیم بلوک های ساختاری پروتئین های حیوانی یا گیاهی هستند.

انواع مختلف کوکی

محبوبیت این رژیم قبل از دسترسی آنلاین به حدی بوده است که در سال ۲۰۰۷ در بیش از ۴۰۰ دستور پزشکی استفاده شده است. همه ی افراد از رژیم کوکی استفاده می کنند چه ورزشکاران حرفه ای چه مردم عادی. این رژیم به شما کمک می کند در یک ماه ۵ تا ۸ کیلوگرم وزن از دست دهید.

رژیم غذایی کوکی جایگزینی برای وعده های غذای اصلی!

طبق کتاب رژیم غذایی کوکی دکتر سیگال، رژیم کوکی وی مبتنی بر ۵۰ سال درمان بیش از ۵۰۰۰۰۰ بیمار با اضافه وزن است و سیگل آن را به عنوان یک سیستم اثبات شده توصیف می کند که بسیاری از پزشکان دهه ها از آن استفاده کرده اند. او اذعان می کند که، با نام و مفهوم جذاب، رژیم کوکی ممکن است مردم را به یک رژیم غذایی جدید سوق دهد، اما می نویسد که این یک برنامه کاهش وزن مبتنی بر علم است.

ماریسا مور، سخنگوی انجمن رژیم های غذایی آمریکا، می گوید: طبق گفته ها ی دکتر سیگال رژیم کوکی یک برنامه جایگزینی برای وعده های غذایی است. کلوچه های دکتر سیگال با ترکیبی از اسیدهای آمینه ساخته می شوند که گفته می شود به شما در کنترل گرسنگی کمک می کنند تا میل کمتری به غذا خوردن داشته باشید. 

با خوردن کلوچه ها به جای یک وعده غذایی، میزان کالری دریافتی خود را نیز کنترل می کنید. طبق رژیم کوکی، خوردن ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری در روز مطلوب است. وقتی افراد در طول روز غذای خیلی کمی می خورند، مثلاً ۶۰۰ کالری  آنها به راحتی کالری نمی سوزانند زیرا متابولیسم آنها بسیار کند می شود. طبق مواد رژیم غذایی، بدن وقتی ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ کالری در روز مصرف می کند، با حداکثر بازده خود کالری می سوزاند. Lona Sandon  RD  LD، سخنگوی انجمن رژیم های غذایی آمریکا می گوید:

“وقتی که شما این کوکی ها را که در اصل کوکی های معمولی با پروتئین اضافه شده هستند خریداری می کنید بدانید که این تنها قدم لازم برای کاهش وزن همزمان با حفظ سلامتی نیست.”

مراحل رژیم کاهش وزن کوکی

رژیم غذایی کوکی، دو مرحله دارد : کاهش وزن و نگهداری

مرحله کاهش وزن جایی است که شما هر روز مجاز به خوردن ۹ کوکی دکتر سیگل هستید، که با یک شام شامل گوشت بدون چربی، ماهی یا سبزیجات به پایان می رسد.

در رژیم غذایی کوکی، به مردم آموزش داده می شود که چهار تا شش کلوچه در روز برای صبحانه و ناهار میل کنند و بعد از آن یا یک شام منجمد سبک یا یک وعده غذایی خانگی با پروتئین مانند ماهی یا گوشت و سبزیجات میل شود.

رژیم کوکی و مواد غذایی لازم

هر کوکی همچنین حدود ۵۲-۶۰ کالری دارد، در حالی که شام ​​شما باید ۵۰۰-۷۰۰ کالری داشته باشد. علاوه بر کوکی ها، مصرف یک مکمل مولتی ویتامین نیز توصیه می شود.

پس از مرحله کاهش وزن، مرحله نگهداری به شرح زیر است، جایی که شما را به خوردن وعده های غذایی سبک تشویق می کنند، میان وعده های ۱-۲ کلوچه بین آنها را می خورید. در این مرحله از شما انتظار می رود آب زیادی بنوشید و ۳۰-۴۰ دقیقه ورزش متوسط ​​انجام دهید.

بیشتر بخوانید:

خلاصه ای از رژیم غذایی کوکی:

 به طور خلاصه در رژیم غذایی کوکی به افراد دستور داده می شود که روزانه چهار تا شش کلوچه استاندارد را به عنوان وعده ی صبحانه و ناهار میل کنند و به دنبال آن یک شام کم کالری سبک یا یک وعده غذایی خانگی که شامل پروتئین است مصرف کنند.

وعده غذایی شامل پروتئین که به صورت خانگی تهیه می شود می تواند یک وعده شامل ماهی یا گوشت و یا مرغ باشد که به همراه سبزیجات مصرف می شود.

رژیم کوکی برای شام دو گزینه با کالری محدود ارائه می دهد: گزینه ۵۰۰ کالری و گزینه ۷۰۰ کالری. یک نمونه غذای شام حاوی ۵۰۰ کالری شامل یک وعده ۱۲۰ گرمی میگو که با ریحان، پیاز کوهی و ادویه جات سرو می شود به همراه یک ظرف مخصوص سالاد گوجه فرنگی و لوبیا که به عنوان سبزیجات با غذا میل کنند.

آیا رژیم کوکی موثر است؟

هم اکنون، نتایج مشاهده شده بسیار گوناگون است، اگرچه گزارش های بیشتری درباره موفقیت رژیم وجود دارد. این رژیم مقرون به صرفه و مناسب است. مشکل این است که بسیار محدود کننده است و به شما کمک نمی کند تا روزانه نیازهای کامل غذایی خود را تأمین کنید.

مزایای رژیم غذایی کوکی

قبل از دنبال کردن رژیم غذایی کوکی توصیه می شود حتما با پزشک خود مشورت کنید، تا مطمئن شوید رژیم کم کالری برای شما مناسب است. همچنین دقت داشته باشید که پس از دنبال کردن این رژیم غذایی مانند دیگر رژیم های غذایی مانند رژیم غذایی وحشی مرتباً تحت معاینه پزشک باشید تا اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی کم کالری باعث ایجاد هیچ مشکلی در سلامتی شما نمی شود.

معایب رژیم کوکی

برای بسیاری از افراد، این رژیم کم کالری ممکن است غذای کافی را تأمین نکند. مور می گوید:

“اکثر مردم نمی توانند مواد مغذی مورد نیاز خود را از یک رژیم غذایی با ۸۰۰ کالری دریافت کنند “

از آنجا که میوه، غلات کامل و فیبر را محدود می کند، ممکن است بسیاری از افراد با پیروی کردن این رژیم با مشکل مواجه شوند.

مشکل رژیم غذایی کوکی این است که شما هیچ عادت غذایی سالم یا تغییر شیوه زندگی را یاد نمی گیرید. مشکل دیگر: رژیم کوکی این است که احتمالاً مردم از انتخاب محدود غذاها بی حوصله می شوند و هرچه حوصله تان کمتر باشد، احتمال اینکه بتوانید در برنامه غذایی بمانید، کمتر می شود و این می تواند منجر به رژیم غذایی یو یو شود که بسیار مضر است.

زن خندان با کوکی روی چشم

رژیم غذایی کوکی: اثرات کوتاه مدت، اثرات بلند مدت

مور می گوید:

رژیم غذایی کوکی احتمالاً به دلیل اینکه به اندازه کافی غذا نمی خورید به شما در کاهش وزن کمک می کند. موفقیت طولانی مدت بسیار چالش برانگیز خواهد بود زیرا رژیم غذایی کوکی ابزاری را که افراد برای حفظ وزن سالم لازم دارند ارائه نمی دهد.

Sandon می گوید: “رژیم غذایی کوکی فاقد تنوع، ورزش و تغییر سبک زندگی مانند یادگیری عادات غذایی سالم است.” “این می تواند چیزی باشد که می تواند به شما در کاهش موقت وزن کمک کند، اما این یک برنامه بلند مدت نیست.”

برای کاهش وزن سالم و پایدار، توصیه می شود زنان حداقل از ۱۲۰۰ کالری در روز و مردان نیز کمتر از ۱۵۰۰ نفر مصرف نکنند.

به طور خلاصه رژیم کوکی یک برنامه غذایی است که با جایگزین کردن کوکی هایی با دستور پخت خاص به عنوان صبحانه، ناهار و شام و حتی میان وعده ها به کاهش وزن در افراد کمک می کند.

با اینکه این رژیم غذایی توسط افراد بسیاری دنبال می شود اما در استفاده از آن باید بسیار محتاط بود زیرا رژیم کوکی کالری بسیار کمی در برنامه غذایی فرد ایجاد می کند و ممکن است در بلند مدت عوارضی برای سلامتی فرد داشته باشد.

به جای رژیم های کم کالری و مبتنی بر یک ماده غذایی مانند رژیم غذایی کوکی پیشنهاد ما رژیم های غذایی است که بیش از یک ماده خوراکی را در بر میگرند و تنوع بیشتری دارند.

نکه های بیسکوییت

سوالات رایج در ارتباط با رژیم کوکی

آیا رژیم کوکی برای سلامتی مضر است؟ برای پاسخ به این سوال به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آیا رژیم کوکی یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب است؟

برای پاسخ به این سوال به تحقیقات بیشتری نیاز است.

اما به عنوان یک قاعده کلی، کاهش وزن به بهبود سلامت قلبی و عروقی کمک می کند، اما مطالعات زیادی در مورد رژیم غذایی کوکی صورت نگرفته است تا ببینند با آن اصل مطابقت دارد یا خیر.

آیا رژیم کوکی می تواند از دیابت پیشگیری کند و یا آن را کنترل کند؟ برای پاسخ به این سوال به تحقیقات بیشتری نیاز است.

پیشگیری از دیابت: اضافه وزن یکی از بزرگترین عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است. به شرطی که این رژیم به کاهش وزن و کاهش چربی کمک کند، مطمئناً احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش خواهد داد.

کنترل دیابت نوع ۲: این رژیم غذایی شباهت زیادی به توصیه های انجمن دیابت آمریکا در مورد تغذیه سالم ندارد، که بر مصرف میوه ها، سبزیجات و غلات کامل تأکید دارد. اگر دیابت دارید، قبل از امتحان این رژیم با پزشک خود صحبت کنید.

آیا رژیم کوکی محدودیت ها و تنظیمات ترجیحی را مجاز می داند؟ رژیم کوکی برای همه افراد که هدف کاهش وزن و لاغری دارند مناسب نیست. برای انتخاب یک رژیم غذایی و پیروی از آن به منظور کاهش وزن هر شخص باید ببییند که اولویت های او در یک رژیم غذایی چیست.

گیاهخواران یا وگان: گیاهخواران لاکتوو، می توانند از رژیم غذایی کوکی پیروی کنند. زیرا مصرف شیر و تخم مرغ در برنامه غذایی آن ها مجاز است.

 آیا رژیم غذایی کوکی فاقد گلوتن است؟ خیر. کوکی ها بدون گلوتن نیستند. 

 آیا رژیم غذایی کوکی یک رژیم کم نمک است؟ بله رژیم غذایی کوکی یک رژیم کم نمک است. کلوچه ها هر روز حدود ۹۰۰ میلی گرم سدیم برای بدن شما تأمین می کنند.

با پیروی از رژیم غذایی کوکی چه قدر باید ورزش کنیم؟

بر أساس ادعاهایی در مورد این رژیم گفته می شود زمانی که رژیم غذایی کوکی را دنبال می کنید نیازی به ورزش کردن ندارید، اما دکتر سیگال ابداع کننده این رژیم توصیه می کند روزانه ورزش با شدت متوسط داشته باشید، مانند ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع. به گفته دکتر سیگال، ورزش شدید، زمانی که این رژیم کوکی را دنبال می کنید نمی توانید ورزش های با شدت بالا را انجام دهید زیرا در طول روز کالری کمی دریافت می کنید.

نگاه کردن به کوکی ها با چشمان متعجب

ارزش غذایی یک کوکی شکلاتی در رژیم غذایی کوکی!

  • کالری: ۹۰
  •  چربی کل: ۲٫۵ گرم
  •  چربی اشباع: ۱ گرم
  •  کلسترول: ۰ میلی گرم
  •  سدیم: ۱۵۰ میلی گرم
  •  کربوهیدرات ها: ۱۱ گرم
  •  فیبر: ۲ گرم
  •  شکر: ۲ گرم
  • پروتئین: ۵ گرم

آیا با رژیم کوکی می توان لاغر شد؟

رژیم کوکی یک رژیم لاغری است که ادعا می کند با جایگزینی صبحانه، ناهار و میان وعده ها با کلوچه های مخصوص ( کوکی ها)، به شما کمک می کند تا سریعاً به اهداف خود در زمینه ی کاهش چربی برسید.

اگرچه این رژیم مناسب است و ممکن است در ابتدا به کاهش وزن کمک کند، اما بسیار محدود کننده است، با پیروی از این رژیم کالری کمی در طول روز دریافت می کنید و همچنین این رژیم اطلاعاتی در مورد اثرات طولانی مدت پیروی از آن به شما ارائه نمی دهد. 

مصرف یک رژیم غذایی متنوع بر اساس غذاهای کامل گزینه بهتری برای حفظ سلامتی مطلوب و کاهش وزن طولانی مدت است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button