تأثیر معجزه گر مصرف ۷ ویتامین بر روی بارداری سالم

0 63

خانم های باردار مخصوصاً خانم هایی که برای اولین بار مادر می شوند بسیار دغدغه دارند که مبادا تغذیه صحیح و کافی نباشد و ناخواسته به کودکشان آسیب برسانند.

ولی با رعایت تغذیه سالم می توان به آنها کمک کرد تا این دوران را به سلامتی پشت سر بگذارند. اما این احتمال هم وجود دارد که ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مادر با مواد طبیعی تأمین نشود.

در این مواقع است که نیاز به مصرف مکمل به شکل قرص احساس می شود. وجود ویتامین در رژیم غذایی مادران باردار بسیار ضروری است.

حالا شاید این سؤال پیش آید که از بین این همه مکمل ویتامینی کدامیک مفیدتر هستند و ضرری آنها را تهدید نمی کند؟

در این مطلب گروه هفت حیات سعی کرده لیست ۷ ویتامین مورد نیاز زنان باردار را معرفی کند.

مکمل های مفید در دوران بارداری

در زمان بارداری اگر احساس سرگیجه و سردرگمی دارید شاید طبیعی و منطقی به نظر برسد. ولی فکر کردن در مورد استفاده از کدام ویتامین ها و مکمل ها نباید خیلی گیج کننده باشد.

اگر اطلاعات کافی درباره بارداری جمع آوردی کرده اید، همانطور که قبلاً تحقیق کرده اید حتماً می‌دانید که غذاهای دریایی، الکل و سیگار با جیوه بالا در دوران بارداری ممنوع هستند.

شاید چیزی که باعث تعجب شما شده است این که باید از مصرف برخی ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل های گیاهی نیز اجتناب کنید.

این مقاله به بررسی مکمل‌هایی می‌پردازد که مصرف آنها در دوران بارداری سالم هستند.

چرا در دوران بارداری مکمل مصرف کنیم؟

دریافت مواد مغذی مناسب در هر مرحله از زندگی مهم است، اما در دوران بارداری بسیار مهمتر می شود، زیرا همزمان باید خود و کودک در حال رشد تان را تغذیه کنید.

دوران بارداری نیاز به مواد مغذی افزایش می یابد.

در دوران بارداری، نیازهای دریافتی درشت مغذی ها به طور قابل توجهی افزایش می یابد. درشت مغذی ها شامل کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها هستند.

به عنوان مثال، مصرف پروتئین باید از ۰٫۳۶ گرم در هر پوند (۰٫۸ گرم در کیلوگرم) وزن بدن برای زنان غیر باردار به ۰٫۵ گرم در هر پوند (۱٫۱ گرم در کیلوگرم) وزن بدن برای زنان باردار افزایش یابد.

برای رفع نیازهای مادر، حتماً در هر وعده غذایی و میان وعده ای باید از پروتئین استفاده شود.

در این دوران است که نیاز به ریز مغذی‌ها، که شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و عناصر کمیاب می‌شود، حتی بیشتر از نیاز به درشت مغذی‌ها افزایش می‌ یابد.

در حالی که می توان با کمک یک برنامه غذایی برنامه ریزی شده این تقاضای رو به رشد را با مواد مغذی برآورده کرد، ولی ممکن است برای عده ای دیگر چالش برانگیز باشد.

دلایل دیگر برای مصرف مکمل

کمبود مواد مغذی: ممکن است بعضی از افراد پس از دریافت تست خونشان متوجه کمبود یک ویتامین یا مواد معدنی شوند و بدنشان به مکمل نیاز داشته باشد. جبران کردن کمبودهای بدن مادر بسیار مهم است، زیرا کمبود مواد مغذی مانند فولات با نقایص مادرزادی مرتبط است.

هیپرامزیس گراویداروم (استفراغ های شدید حاملگی ) : این یک بیماری دوران حاملگی است که با حالت تهوع و استفراغ شدید همراه است که می تواند به کاهش وزن و کمبود مواد مغذی منجر شود.

پرهیز و محدودیت‌های غذایی: زنانی که از رژیم‌های غذایی خاصی پیروی می‌کنند، از جمله گیاه‌خواران و کسانی که حساسیت غذایی و آلرژی دارند، ممکن است برای جبران کمبود ریزمغذی‌ها نیاز به مصرف مکملی که شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد، داشته باشند.

سیگار کشیدن: اگرچه پرهیز از سیگار برای مادران در دوران بارداری بسیار مهم است، اما آنهایی که سیگار می کشند نیاز بیشتری به مواد مغذی خاص مانند ویتامین C و فولات دارند.

حاملگی های چند قلو: زنانی که بیش از یک جنین دارند، نسبت به زنانی که یک جنین دارند، نیاز به ریزمغذی های بیشتری دارند. استفاده از مکمل ها بیشتر مواقع، برای اطمینان از تغذیه مناسب هم برای مادر و هم برای نوزادش ضروری است.

جهش های ژنتیکی مانند MTHFR: متیلن تتراهیدروفولات ردوکتاز (MTHFR) ژنی است که فولات را به شکلی تبدیل می کند که بدن می تواند از آن استفاده کند. زنان باردار مبتلا به این جهش ژنی احتمال زیاد به مکملی با فرم خاص از فولات نیاز دارند تا بتوانند از عوارض احتمالی جلوگیری کنند.

تغذیه نامناسب: زنانی که کمتر غذا می خورند یا غذاهای کم مغذی را انتخاب می کنند، ممکن است برای جلوگیری از کمبود، نیاز به مکمل با ویتامین ها و مواد معدنی داشته باشند.

همچنین بستگی به شرایط شخصی فرد دارد، در صورتی که پزشک تشخیص اضافه کردن مکمل ها به برنامه روزانه مادر را بدهد، باید مادر آمادگی برعهده گرفتن آن را داشته باشد.

مکمل های گیاهی نیز می توانند با مصرف محتاطانه به درمان بیماری ها کمک کنند.

علاوه بر ریزمغذی ها، مکمل های گیاهی نیز محبوب هستند

تحقیقی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۱۵٫۴ درصد از زنان باردار در ایالات متحده از مکمل های گیاهی استفاده می کنند.

با این حال همه ی کسانی که از این نوع مکمل ها استفاده می کنند پزشک خود را مطلع نمی کنند. (یک مطالعه سال ۲۰۱۷ نشان داد که حدود ۲۵ درصد از مصرف کنندگان مکمل های گیاهی در ایالات متحده به پزشک خود اطلاعی نمی دهند.)

در حالی که مصرف برخی از مکمل های گیاهی ممکن است در دوران بارداری بی خطر باشد، اما موارد بیشتری نیز هست که ممکن است اینطور نباشند.

اگرچه برخی از گیاهان می توانند به درمان بیماری های رایج بارداری مانند حالت تهوع و ناراحتی معده کمک کنند، ولی برخی ممکن است هم برای مادر و هم برای جنین مضر باشند.

متأسفانه، تحقیقات زیادی در مورد استفاده از مکمل‌های گیاهی توسط افراد باردار انجام نشده است و در مورد اینکه چگونه مکمل‌ها می‌توانند بر مادر تأثیر بگذارند، اطلاعات زیادی وجود ندارد.

مهم ترین شرط استفاده از مکمل ها چیست؟ این است که پزشک خود را در مورد هر گونه تغییر در برنامه غذایی و مکمل های خود در جریان بگذارید.

مکمل هایی که در دوران بارداری بی خطر هستند

درست مانند داروها، پزشک شما باید تمام مکمل‌های ریزمغذی و گیاهی را تأیید و نظارت کند تا مطمئن شود که آنها ضروری هستند و در مقادیر ایمن مصرف می‌شوند.

همیشه ویتامین‌ها را از یک برند معتبر خریداری کنید که محصولات آن‌ها توسط سازمان‌های شخص ثالث مانند ایالات متحده داروسازی (USP) ارزیابی شده است.

 برند های معتبر تضمین می کند که در ساخت ویتامین ها، به استانداردهای خاص رعایت شده است و مصرف آنها به طور کلی بی خطر است. اگر مطمئن نباشیم کدام برندها معتبر هستند در این مواقع چکار کنیم؟ می توانید از کارشناسان داروخانه محله خود کمک بگیرید.

۱

ویتامین های دوران بارداری

ویتامین‌های دوران بارداری، مولتی ویتامین‌هایی هستند که به‌طور ویژه برای پاسخگویی به افزایش نیاز برای ریزمغذی‌ها در دوران بارداری ساخته شده‌اند.

از این ویتامین ها باید قبل از بارداری و دوران بارداری و شیردهی استفاده شوند.

مطالعات مشاهده ای نشان داده است که مکمل ویتامین های دوران بارداری خطر زایمان زودرس و پره اکلامپسی را کاهش می دهد. پره اکلامپسی یک بیماری بسیار خطرناکی است که با فشار خون بالا و گاهی وقتا با دیده شدن پروتئین در ادرار تشخیص داده می شود.

در حالی که ویتامین های دوران بارداری قرار نیست جایگزین برنامه غذایی سالم شما شوند،  با ارائه ریزمغذی های اضافی که در دوران بارداری، بدن مادر نیاز زیادی به آن دارد، ممکن است از کمبود های تغذیه ای جلوگیری کنند.

از آنجایی که ویتامین‌های دوران بارداری حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز شما هستند، مصرف مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی اضافی ممکن است ضروری نباشد مگر اینکه پزشک به شما توصیه کند.

ویتامین های دوران بارداری اغلب توسط پزشکان تجویز می شوند و بدون نسخه نیز می توان آنها را تهیه کرد.

۲

فولات

فولات یک ویتامین ب(B) است که نقش مهمی در سنتز DNA، تولید گلبول های قرمز خون و رشد و نمو جنین دارد.

اسید فولیک شکل مصنوعی فولات است که در بسیاری از مکمل ها یافت می شود. در بدن به شکل فعال فولات – L-methylfolate – تبدیل می شود.

مصرف حداقل ۶۰۰ میکروگرم (mcg) منبع مطمئن فولات یا اسید فولیک در روز برای کاهش خطر نقص لوله عصبی و ناهنجاری های مادرزادی مانند شکاف کام و ناهنجاری قلب توصیه می شود.

در یک بررسی منبع معتبر از پنج مطالعه تصادفی شده شامل ۶۱۰۵ زن، مصرف روزانه مکمل اسید فولیک با کاهش خطر نقص لوله عصبی همراه بود. همچنین هیچ عوارض جانبی منفی مشاهده نشد.

اگرچه فولات کافی را می توان از طریق رژیم غذایی به دست آورد، ولی بسیاری از زنان به اندازه کافی غذاهای سرشار از فولات نمی خورند، بنابراین برای این گروه از افراد مصرف مکمل ضروری می شود.

بعلاوه، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند که همه زنان باید در دوران باروری حداقل ۴۰۰ میکروگرم فولات یا اسید فولیک در روز مصرف کنند.

این به این دلیل است که بسیاری از بارداری‌ها برنامه‌ریزی نشده‌اند و ناهنجاری‌های مادر زادی یا نقص های هنگام تولد می توانند به دلیل کمبود فولات در اوایل بارداری اتفاق بیفتند.

ممکن است برای زنان باردار، به ویژه آنهایی که دارای جهش ژنتیکی MTHFR هستند، بهتر است که مکملی را انتخاب کنند که حاوی L-متیل فولات باشد تا حداکثر جذب را برای آنها پشتیبانی کند.

۳

آهن

نیاز به آهن در دوران بارداری به طور قابل توجهی افزایش می یابد، زیرا در این دوران حجم خون مادر حدود ۴۵ درصد افزایش می یابد.

مصرف مکمل آهن برای انتقال اکسیژن و رشد و نمو سالم جنین و جفت واجب است.

در ایالات متحده شیوع کمبود آهن در زنان باردار حدود ۱۸ درصد است و ۵ درصد از این زنان مبتلا به کم خونی هستند.

کم خونی در دوران بارداری با زایمان زودرس، افسردگی مادر و کم خونی نوزاد همراه است.

مصرف توصیه شده روزانه ۲۷ میلی گرم آهن است که می تواند از طریق اکثر ویتامین های دوران بارداری تامین شود. با این حال، اگر کمبود آهن یا کم خونی دارید، به دوزهای بالاتر آهن نیاز دارید و میزان افزایش دوز آن را پزشکتان تعیین می کند.

اگر کمبود آهن ندارید، برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی آن، نباید بیش از مقدار توصیه شده آهن مصرف کنید. این عوارض می تواند شامل یبوست، استفراغ و افزایش سطح هموگلوبین غیرطبیعی شود.

۴

ویتامین D

 این ویتامینی است که در چربی محلول است و میزان کافی آن برای عملکرد سیستم ایمنی، سلامت استخوان و تقسیم سلولی ضروری است.

کمبود ویتامین D در دوران بارداری با افزایش خطر سزارین، پره اکلامپسی، زایمان زودرس و دیابت بارداری مرتبط است.

مصرف فعلی توصیه شده ویتامین D در دوران بارداری ۶۰۰ IU یا ۱۵ میکروگرم در روز منبع مورد اعتمادی است. با این حال، برخی از کارشناسان پیشنهاد می کنند که نیاز به ویتامین D در دوران بارداری بسیار بیشتر از این میزان است.

باید در مورد غربالگری کمبود ویتامین D و مصرف مکمل مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

۵

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است که در صدها واکنش شیمیایی در بدن شما نقش دارد. نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی، ماهیچه ها و اعصاب ایفا می کند.

کمبود این ماده معدنی در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به فشار خون مزمن و زایمان زودرس را افزایش دهد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که مکمل منیزیم ممکن است خطر عوارضی مانند محدودیت رشد جنین و زایمان زودرس را کاهش دهد.

۶

زنجبیل

ریشه زنجبیل معمولا به عنوان ادویه و مکمل گیاهی استفاده می شود.

شاید شما هم شنیده اید که می گویند مکمل زنجبیل برای درمان حالت تهوع ناشی از خستگی، بارداری یا شیمی درمانی مناسب است.

درست است نتایج یک بررسی از چهار مطالعه نشان داد که زنجبیل برای درمان تهوع و استفراغ ناشی از بارداری بی‌خطر و موثر است.

حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری شایع است و تا ۸۰ درصد از زنان در سه ماهه اول بارداری آنها را تجربه می کنند.

اگرچه زنجبیل می تواند به کاهش این عارضه ناخوشایند بارداری کمک کند، ولی تحقیقات بیشتری برای شناسایی حداکثر دوز مطمئن مورد نیاز است. شما حتماً در این مورد با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا بدنتان به آن نیاز دارد یا خیر.

۷

روغن ماهی

روغن ماهی حاوی اسید دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) است این دو اسید چرب  برای رشد مغز کودک بسیار ضروری هستند.

مصرف مکمل DHA و EPA در بارداری، رشد مغز کودک را پس از بارداری می تواند تقویت کند و ممکن است افسردگی مادر را کاهش دهد، اگرچه تحقیقات در مورد این موضوع قطعی نیست.

اگرچه مطالعات مشاهده‌ای بهبود توانایی های شناختی مغز را در کودکان زنانی که در دوران بارداری مکمل روغن ماهی مصرف کرده‌اند، نشان داده‌اند، اما چندین مطالعه کنترل‌شده نتوانسته‌اند فواید ثابتی را نشان دهند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ که شامل ۲۳۹۹ زن بود، تفاوتی در مهارت های شناختی نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری از کپسول‌های روغن ماهی حاوی ۸۰۰ میلی‌گرم DHA در روز استفاده کرده بودند، در مقایسه با نوزادانی که مادرشان مکمل مصرف نمی‌کردند، مشاهده نکرد.

این مطالعه همچنین نشان داد که مکمل روغن ماهی تاثیری بر افسردگی مادر ندارد.

با این حال، این مطالعه نشان داد که مکمل روغن ماهی در برابر زایمان زودرس محافظت می کند و برخی شواهد نشان می دهد که روغن ماهی ممکن است برای رشد چشم جنین مفید باشد.

سطح DHA مادر برای رشد مناسب جنین مهم است و مکمل آن بی خطر در نظر گرفته می شود. برای دریافت DHA و EPA از طریق غذا، مصرف دو تا سه وعده ماهی کم جیوه مانند سالمون، ساردین یا پولاک در هفته توصیه می شود.

سخن پایانی

در این مطلب بیان شد که مادران باردار با اینکه رژیم غذایی سالم و متنوعی هم که داشته باشند باز بدنشان به مکمل ویتامینی نیاز دارند. در ادامه شما را با ۷ ویتامین ضروری آشنا کردیم.

اگر این مقاله برای شما جذاب و مفید بود و به نظرتان افراد دیگری هم می توانند از این مطالب سود ببرند در صورتی که مایل بودید آن را با آنها اشتراک بگذارید. نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاهها بنویسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button