بیماری سلیاک و تغذیه صحیح

0 169

سلیاک بیماری است که فقط یک درمان کلی دارد و آن هم خداحافظی با گلوتن است. این کار شاید در ظاهر ساده به نظر برسد، اما می تواند احساسی طاقت فرسا ایجاد کند. آیا در همه مواد خوراکی گلوتن وجود ندارد؟

ممکن است در ابتدا چنین احساسی داشته باشید. از آنجایی که سلیاک تقریباً تعداد بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می دهد، برچسب زدن مواد خوراکی بدون گلوتن در حال حاضر امری عادی شده است. می توانید غذاهای بدون گلوتن را در منوها، قفسه های فروشگاه های مواد غذایی و حتی در یخچال خود پیدا کنید.

این بدان معنا نیست که کار آسانی است. مصرف بدون گلوتن به این معنی است که درباره نحوه خرید، آشپزی و سفارش غذا در رستوران ها تجدید نظر کنید. با مطالعه و تلاش بیشتر، می توانید با اطمینان در مورد غذاهایی که طعم خوبی دارند و برای شما مفید هستند، انتخاب درستی کنید.

گلوتن چیست؟

گلوتن پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار است. وقتی از آن غلات و مواد تشکیل‌شده آنها (آرد) برای تهیه غذاها – مانند ماکارونی، غلات و نان – استفاده می‌شود، گلوتن می تواند به عنوان«چسبی» باشد که آنها را کنار هم نگه می‌دارد.

چگونه گلوتن بر افراد مبتلا به سلیاک تأثیر می گذارد؟

سلیاک یک بیماری خود ایمنی ژنتیکی است. وقتی غذای حاوی گلوتن می خورید، سیستم ایمنی بدن به پروتئین حمله می کند. این باعث آسیب به پرزهایی می شود که روده کوچک شما را می پوشانند. بدون کمک پرزهای سالم، بدن شما نمی تواند مواد مغذی را از جریان خون جذب کند.

این باعث مشکلات گوارشی و سوءتغذیه می شود، به خصوص زمانی که آهن، کلسیم و ویتامین D جذب نمی شوند. اگر این بیماری درمان نشود، سلیاک می تواند باعث بیماری های طولانی مدت دیگری مانند اختلالات عصبی و پوکی استخوان شود. همچنین می تواند باعث آغاز بیماری تیروئید شود.

آیا باید از متخصص کمک بگیرم؟

کمک گرفتن از یک متخصص این بیماری امری ضروری است. از پزشک خود بخواهید که شما را به یک متخصص تغذیه ی که در بیماری سلیاک تخصص دارد ارجاع دهد. یک متخصص تغذیه می تواند شما را راهنمایی کند که چگونه:

برچسب مواد غذایی و محصولات را بخوانید

برنامه ها و منو های غذای بدون گلوتن را سفارش دهید

از کمبودهای تغذیه ای آگاه باشید

از شرایط مرتبط با سلیاک مطلع باشید

چه چیزی می توانم بخورم؟

رژیم غذایی بدون گلوتن آنقدرها هم که فکر می کنید محدود نیست. علاوه بر غذاهای آماده با برچسب بدون گلوتن، غذاهای زیر نیز به طور طبیعی بدون گلوتن هستند و می توانند پایه و اساس رژیم غذایی سلیاک سالم باشند:

گوشت گاو

مرغ و تخم مرغ

ماهی و غذای دریایی

لوبیا، حبوبات و آجیل

میوه ها

سبزیجات

اگرچه باید از گندم، جو و چاودار پرهیزش کنید، اما به طور طبیعی غلات بدون گلوتن وجود دارد. برای جایگزینی سه مورد بزرگ از این موارد استفاده کنید:

آمارانت

بلغور گندم سیاه (که کاشا نیز نامیده می شود)

کاساوا

چیا

ذرت

کتان

ارزن

سیب زمینی

کوینو

برنج

سویا

ذرت خوشه ای

تاپیوکا

یوکا

از چه چیزی باید دوری کنم؟

 اگرچه فهرست زیر ممکن است حاوی برخی از غذاهای مورد علاقه شما باشد، اما بسیاری از آنها غذاهای بدون گلوتن دارند:

آبجو

نان و شیرینی (کیک، کلوچه، کروتون، تورتیلا آردی، پای، چاشنی)

برخی از غذاهای صبحانه (پنکیک، وافل، بیسکویت، نان تست فرانسوی)

غلات و گرانولا

کراکر (پرزل، کراکر گراهام)

رنگ خوراکی

رشته فرنگی (رامن، سوبا، اودون)

پاستا

سس سالاد

سس ها و سس ها

سوپ ها

گندم، جو و چاودار می توانند در اشکال و انواع مختلفی تهیه شوند که همگی حاوی گلوتن باشند. حتماً به این موارد روی برچسب محصولات غذایی توجه کنید:

گندم

دانه گندم

دوروم

گندم اینکورن

فرینا

گراهام

گندم کاموت خراسان

سمولینا

املا شد

چاودار

جو

تریتیکاله (ترکیبی از گندم و چاودار)

مالت

آرد جو مالت زده

شیر مالت / میلک شیک مالت دار

عصاره مالت

شربت مالت

طعم دهنده مالت

سرکه مالت

مخمر ابجو

نشاسته گندم

نشاسته گندم

آیا جو بی خطر است؟

انتخاب جو دوسر دشوار است. جو دوسر با وجود فواید تغذیه‌ای و تنوع رژیم غذایی سلیاک، اغلب در نزدیکی گندم، جو و چاودار کشت می‌شود. این دریچه ای را برای آلودگی متقابل باز می کند.

با پزشک یا متخصص تغذیه خود در مورد جو دو سر که برچسب فاقد گلوتن دارند، مشورت کنید.

آیا می توانم کازئین بخورم؟

اگر به بیماری سلیاک مبتلا هستید، ممکن است تعجب کنید که آیا باید از کازئین که پروتئین موجود در شیر، کره و پنیر است پرهیز کنید. اگر به کازئین حساسیت دارید، حتماً آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید. اما اگر آلرژی به کازئین ندارید، شاید نیازی به نگرانی در مورد مصرف آن نداشته باشید.

تحقیقات زیادی در مورد اینکه آیا کازئین اثرات مشابه گلوتن دارد یا خیر، انجام نشده است. این تئوری دهه‌ها پیش آغاز شد، زمانی که برخی از مردم فکر کردند که کازئین، گلوتن و اوتیسم ممکن است مرتبط باشند. آن نظریه ثابت نشده است.

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر شیر باعث ناراحتی معده شما می شود، می تواند به دلیل لاکتوز باشد که قند طبیعی شیر است. کازئین و لاکتوز یکسان نیستند و حساسیت شما ممکن است ربطی به کازئین نداشته باشد.

هر کسی ممکن است به عدم تحمل لاکتوز مبتلا باشد، از جمله افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند حتی افرادی که این بیماری را ندارند.

می توانید از پزشک خود بخواهید که آزمایش شما را بررسی کند و ببیند آیا به کازئین حساسیت دارید یا خیر. اگر کازئین را از رژیم غذایی خود حذف کنید، باید روی دریافت کافی ویتامین D و کلسیم تمرکز کنید.

موارد پیشنهادی

خواندن برچسب های مواد غذایی

دانستن نحوه خواندن برچسب مواد غذایی مهمترین بخش یک رژیم موفق بدون گلوتن است. راهروهای فروشگاه های مواد غذایی میدان نبرد برای مبارزه با گلوتن هستند. این نکات را به یاد داشته باشید:

اگر مواد غذایی حاوی گلوتن کمتر از ۲۰ پی پی ام (قسمت در میلیون) باشد، تولیدکنندگان می توانند برچسب فاقد گلوتن را بر روی مواد غذایی بزنند. این به این معنی است که بی خطر است، اما لیست مواد تشکیل دهنده را دوباره بررسی کنید.

گلوتن نام های زیادی دارد. گندم، جو و چاودار مطمئناً در لیست مواد تشکیل دهنده برجسته هستند، اما به دنبال مشتقات کمتر شناخته شده مانند طعم دهنده مالت یا گراهام باشید.

بدون گندم به معنای بدون گلوتن نیست.

وقتی شک دارید، آن را کنار بگذارید. این عبارتی است که در دنیای غذاهای بدون گلوتن رایج است. مصرف هیچ کراکری مهمتر از سلامتی شما نیست.

برچسب ها جایگزین عقل سلیم نمی شوند. به یاد داشته باشید که غذاهای طبیعی بدون گلوتن مانند آب بطری یا لوبیا سبز همیشه برچسب فاقد گلوتن نخواهند داشت.

اگر هنوز مطمئن نیستید، می توانید با شرکت تولید کننده غذا تماس بگیرید یا وب سایت آنها را بررسی کنید.

وسایل هوشمند آشپزخانه

هنگامی که غذای بدون گلوتن با ماده غذایی حاوی گلوتن تماس پیدا می کند، با هم تماس متقابل ایجاد می شود. مطمئن شوید که وسایل تهیه خانگی فقط برای غذاهای بدون گلوتن استفاده می شود:

توستر

آبکش ها

کوره های همرفت

الک های آرد

اسفنج، دستمال ظرفشویی

ظروف

قابلمه، ماهیتابه

گریل، توری، پرس

سرخ کن

تخته های برش

قفسه هایی در یخچال و انباری شما

مزایای بالقوه

رژیم غذایی سلیاک برای هر فردی که مبتلا به بیماری سلیاک است ضروری است و فواید زیادی دارد.

علائم بیماری سلیاک را کاهش می دهد

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری سلیاک مشکلات پزشکی مانند اسهال، سوء هاضمه، درد شکم، خستگی و سردرد را تجربه می کنند.

تحقیقات بیان می کنند که پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن برای حداقل یک سال این علائم را در بیش از ۹۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری سلیاک بهبود می بخشد و به طور قابل توجهی کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

علائم روده ای مانند اسهال سریع ترین رفع می شوند. برخی افراد پس از تنها دو روز از رژیم غذایی بدون گلوتن تسکین می یابند.

به طور کلی، به طور متوسط ​​یک ماه طول می کشد تا شاهد بهبود قابل توجهی در حرکات روده، نفخ، و درد شکم باشیم.

جلوگیری از آسیب به روده کوچک

برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک، خوردن گلوتن باعث ایجاد یک پاسخ خود ایمنی می شود که به روده کوچک، جایی که مواد مغذی جذب می شوند، آسیب می رساند.

اجتناب از گلوتن از این فرآیند خودایمنی جلوگیری می کند و روده کوچک می تواند بهبود یابد و به عملکرد طبیعی خود بازگردد.

این فرآیند زمان می برد، بنابراین هر چه زودتر یک رژیم غذایی بدون گلوتن شروع شود، بهتر است.

در یک مطالعه، تا ۹۵ درصد از کودکان مبتلا به بیماری سلیاک که به مدت دو سال از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی کردند، دیگر علائم آسیب روده را نشان ندادند.

بهبودی در بزرگسالان کندتر است. با ۳۴ تا ۶۵٪ بهبودی روده در دو سال.

با این حال، این تعداد پس از پنج سال یا بیشتر از رژیم غذایی بدون گلوتن به حداقل ۶۶٪ – و تا ۹۰٪ – می رسد.

آگاهی داشتن در مورد پرهیز از گلوتن بسیار مهم است. قرار گرفتن در معرض حتی مقادیر اندک می تواند مانع از بهبود روده شما شود.

جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد

کمبود مواد مغذی در افراد مبتلا به بیماری سلیاک به دلیل جذب ضعیف در روده کوچک آسیب دیده شایع است.

کمبود آهن، کلسیم، منیزیم، روی، ویتامین B12، نیاسین، ریبوفلاوین و فولات و همچنین ویتامین‌های A، D، E و K شایع‌ترین هستند.

در واقع، کم خونی ناشی از فقر آهن غیر قابل توضیح یکی از شناخته شده ترین نشانه های بیماری سلیاک در بزرگسالان است.

با این حال، اگر روده‌های آن‌ها هنوز آسیب دیده باشد و مواد مغذی را جذب نکند، مکمل‌ها همیشه کمبودها را در افراد مبتلا به سلیاک درمان نمی‌کند.

تحقیقات نشان داده که پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن، باعث ترمیم روده ها می شود و کم خونی و فقر آهن را طی شش تا دوازده ماه برطرف می کند، حتی بدون مصرف مکمل.

باروری را بهبود می بخشد

زنان مبتلا به بیماری سلیاک نرخ بالاتری از ناباروری دارند و ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سقط جنین نسبت به زنان بدون این بیماری باشند.

تحقیقات نشان می دهد که پاسخ خودایمنی که گلوتن در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ایجاد می کند ممکن است دلیل اصلی این بیماری باشد.

با این حال، پیروی از یک رژیم غذایی سخت بدون گلوتن برای بهبود باروری و کاهش نرخ سقط جنین مشخص شده است.

ممکن است خطر سرطان را کاهش دهد

بیماری سلیاک با سه برابر بیشتر خطر ابتلا به لنفوم غیر هوچکین  یک شکل تهاجمی از سرطان که در سیستم لنفاوی رخ می دهد مرتبط است.

چندین مطالعه نشان داده اند که تشخیص زودهنگام بیماری سلیاک و پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند این خطر را کاهش دهد، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد

تا ۷۵ درصد از افراد مبتلا به بیماری سلیاک درمان نشده تراکم استخوان کمتری دارند و خطر پوکی استخوان بیشتر است.

این ممکن است به دلیل جذب ضعیف کلسیم و ویتامین D همچنین افزایش التهابی باشد که در روند استخوان سازی اختلال ایجاد می کند.

تحقیقات نشان می دهد که تشخیص زودهنگام بیماری سلیاک و شروع یک رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به توقف از دست دادن استخوان و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک کند.

به طور خلاصه، پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن فواید زیادی برای افراد مبتلا به سلیاک دارد، از جمله کاهش علائم، بهبود یافتن روده کوچک بنابراین مواد مغذی را به خوبی جذب می کند و خطر ناباروری، سرطان و پوکی استخوان را کاهش دهد.

تغذیه صحیح برای بیماری سلیاک

رژیم غذایی سلیاک یک برنامه غذایی بدون گلوتن است که علائم این بیماری را کاهش می دهد، به روده شما اجازه بهبودی می دهد، جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد و خطر ناباروری، سرطان و پوکی استخوان را کاهش می دهد.

از گندم، جو، چاودار و هر چیزی که با این غلات درست می شود پرهیز کنید و روی غذاها و غلات طبیعی بدون گلوتن تمرکز کنید.

در حالی که رژیم غذایی بیماری سلیاک در ابتدا می تواند گران و محدود کننده به نظر برسد، برنامه ریزی از قبل و یادگیری لذت بردن از غذاهای جدید می تواند این انتقال را آسان تر کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button