انسولین دلیلی برای چاقی یا لاغری؟

0 786

مقاومت به انسولین و افزایش وزن دست به دست هم می دهند. بسیاری از افراد بر این باورند که مقاومت به انسولین باعث چاقی می شود.

به نظر می رسد که چربی اضافی بدن باعث مقاومت به انسولین می شود. اما ابتدا سلولهای چربی شما برای پر شدن و گسترش در آستانه چربی باید به انسولین حساس باشند. هنگامی که بافت چربی شما مقاوم شود، هرگونه انرژی اضافی در جریان خون و اندام های حیاتی شما قرار می گیرد و منجر به شایع ترین بیماری های مدرن مانند دیابت، بیماری های قلبی، آلزایمر و پارکینسون می شود.

در حال حاضر در برخی جوامع توجه زیادی به انسولین و چگونگی به حداقل رساندن در صورت عدم حذف آن وجود دارد. اما باید توجه داشته باشیم که انسولین در واقع طیف وسیعی از کارکردهای مهم را در بدن شما انجام می دهد، مانند:

استفاده از پروتئین حیوانی یا گیاهی برای ساخت و ترمیم ماهیچه ها و اندام ها،
مانند ترمز روی کبد ما برای تنظیم ترشح گلوکز به جریان خون عمل می کند،
ذخیره انرژی اضافی (در حالت ایده آل در بافت چربی) برای استفاده در آینده و
سرکوب استفاده از چربی بدن ما (لیپولیز) در حالی که از انرژی غذایی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید :

انسولین و ارتباط آن با لاغری و چاقی

انسولین هورمونی است که در لوزالمعده ساخته شده است و به بدن شما اجازه می دهد از قند (گلوکز) موجود در کربوهیدرات های غذایی که می خورید، استفاده کند یا گلوکز را برای استفاده بعدی ذخیره کند.

انسولین از افزایش زیاد سطح خون (هایپرگلیسمی) یا کاهش زیاد سطح خون (هیپوگلیسمی) جلوگیری می کند.

سلول های بدن شما برای انرژی به قند احتیاج دارند. با این حال، قند نمی تواند مستقیماً وارد بیشتر سلول های شما شود. بعد از خوردن غذا، قند خون شما بالا می رود، سلول های لوزالمعده (که به سلول های بتا معروف هستند) برای انتشار انسولین به جریان خون شما علامت گذاری می شوند. انسولین سپس به سلولها متصل شده و به آنها علامت می زند تا قند را از جریان خون جذب کنند.

انسولین غالباً به عنوان “کلیدی” توصیف می شود که سلول را برای ورود قند داخل آن باز می کند و از آن برای انرژی استفاده می کند.

انسولین یک‌ هورمون است که باعث می شود بیشتر سلول های بدن، گلوکز را از خون دریافت کنند، مانند سلول های ( کبد، عضله و سلول های بافت چربی)، و آن را تحت عنوان  گلیکوژن در کبد و عضلات ذخیره کنند، که خود این امر باعث می شود بدن نتواند از چربی ها به عنوان یک سوخت برای تولید انرژی استفاده کند.

انسولین و چاقی

انسولین در تنظیم سطح قند خون و تبدیل انرژی غذا به چربی نقش دارد. همچنین به تجزیه چربی ها و پروتئین ها کمک می کند.

در طول هضم، انسولین باعث تحریک عضلات، چربی و سلولهای کبدی در جذب گلوکز می شود. سلول ها یا از این گلوکز برای انرژی استفاده می کنند یا برای ذخیره سازی طولانی مدت آن را به چربی تبدیل می کنند.

خوردن کالری بیشتر از نیاز بدن منجر به افزایش سطح گلوکز می شود. اگر سلول ها گلوکز را از خون خارج نکنند، بدن آن را به عنوان چربی در بافت ها ذخیره می کند.

وقتی فردی انسولین را به عنوان درمانی برای دیابت مصرف می کند، بدن او ممکن است مقدار زیادی گلوکز از غذا جذب کند و در نتیجه باعث افزایش وزن شود.

دیابت درمان نشده می تواند باعث کاهش وزن شود زیرا بدن به درستی مواد غذایی را به انرژی تبدیل نمی کند. مصرف انسولین این مشکل را برطرف می کند. به همین دلیل است که افراد ممکن است هنگام شروع استفاده از انسولین متوجه افزایش وزن شوند.

تاثیر میزان انسولین موجود در بدن

هنگامی که انسولین وجود ندارد (یا کم است)، گلوکز توسط اکثر سلول های بدن تزریق نمی شود و بدن از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می کند.

اگر قند بیشتری در بدن دارید، به انسولین کمک می کند قند موجود در کبد شما را ذخیره کند و وقتی قند خون پایین است یا به قند بیشتری نیاز دارید، مانند فاصله بین وعده های غذایی یا حین فعالیت بدنی، آن را آزاد می کند.

بنابراین انسولین به تعادل قند خون کمک می کند و آنها را در حد طبیعی نگه می دارد. با افزایش سطح قند خون، لوزالمعده انسولین بیشتری ترشح می کند.

اگر بدن شما به اندازه کافی انسولین تولید نکرده و یا سلولهای شما در مقابل اثرات انسولین مقاوم هستند، ممکن است شما به قند خون (قند خون بالا) مبتلا شوید، که اگر سطح قند خون برای مدت طولانی باقی بماند می تواند عوارض طولانی مدت ایجاد کند.

انسولین بعد از خوردن غذا در سطح بالاتری قرار دارد و هنگام روزه گرفتن در سطح پایین تری است.

به طور ساده میتوان گفت، انسولین به ذخیره مواد مغذی موجود در غذاهایی که می خورید کمک می کند.

موادسالم بدون قند و انسولین موجود در خون

انسولین و دیابت

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ نمی توانند انسولین تولید کنند زیرا سلولهای بتا در لوزالمعده آنها آسیب دیده یا از بین رفته است. بنابراین، این افراد به تزریق انسولین احتیاج دارند تا بدن آنها بتواند گلوکز را پردازش کرده و از عوارض ناشی از قند خون جلوگیری کند.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به خوبی پاسخ نمی دهند یا در برابر انسولین مقاوم هستند. آنها ممکن است به انسولین نیاز داشته باشند تا به آنها در فرآیند بهتر قند و جلوگیری از عوارض طولانی مدت این بیماری کمک کند.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ممکن است ابتدا همراه با رژیم های غذایی و ورزش با داروهای خوراکی درمان شوند. از آنجا که دیابت نوع ۲ یک بیماری پیشرونده است، هرچه فرد مبتلا به آن طولانی تر مبتلا باشد، به احتمال زیاد به انسولین نیاز دارند تا قند خون را حفظ کند.

انواع مختلف انسولین برای درمان دیابت

انسولین سریع عمل

تقریباً ۱۵ دقیقه بعد از تزریق شروع می شود و تقریباً ۱ ساعت به اوج می رسد، اما دو تا چهار ساعت کار خود را ادامه می دهد. این معمولاً قبل از غذا و علاوه بر آن انسولین طولانی مدت مصرف می شود.

انسولین کوتاه مدت

تقریباً ۳۰ دقیقه پس از تزریق شروع می شود و تقریباً ۲ تا ۳ ساعت به اوج می رسد اما به مدت سه تا شش ساعت کار خود را ادامه می دهد. معمولاً قبل از غذا و علاوه بر آن انسولین طولانی مدت مصرف می شود.

انسولین با عملکرد متوسط

تقریباً ۲ تا ۴ ساعت بعد از تزریق شروع به کار می کند و تقریباً ۴ تا ۱۲ ساعت بعد به اوج می رسد و تا ۱۲-۱۸ ساعت کار خود را ادامه می دهد. معمولاً دو بار در روز و علاوه بر آن انسولین سریع یا کوتاه عمل می شود.

انسولین طولانی مدت

بعد از تزریق چندین ساعت شروع می شود و تقریباً ۲۴ ساعت کار می کند. در صورت لزوم، اغلب در ترکیب با انسولین سریع یا کوتاه عمل می شود.
انسولین را می توان با سرنگ، قلم تزریقی یا پمپ انسولین تهیه کرد که جریان مداوم انسولین را تحویل می دهد.

پزشک متخصص با توجه به اینکه به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ مبتلا هستید، میزان قند خون شما چقدر است و زندگیتان چه سبکی دارد، تحقیق کرده تا بهترین انسولین را به شما تجویز کند.

ذخیره سازی انسولین و چربی سازی

سطح بالای انسولین = سطح بالای ذخیره سازی

انسولین در تنظیم سطح قند خون و تبدیل انرژی غذایی به چربی نقش دارد. همچنین به تجزیه چربی ها و پروتئین ها کمک می کند.

در هنگام هضم، انسولین باعث تحریک عضلات، چربی و سلولهای کبدی در جذب گلوکز می شود. سلول ها یا از این گلوکز برای انرژی استفاده می کنند یا آن را برای ذخیره طولانی مدت به چربی تبدیل می کنند.

خوردن کالری بیشتر از نیاز بدن، منجر به ایجاد گلوکز بیش از حد خواهد شد. اگر سلول ها گلوکز را از خون خارج نکنند، بدن آن را مانند چربی در بافت ها ذخیره می کند.

هنگامی که فرد انسولین را به عنوان درمانی برای دیابت مصرف می کند، بدن ممکن است گلوکز زیادی را از مواد غذایی جذب کند و در نتیجه باعث افزایش وزن می شود.

دیابت بدون درمان می تواند باعث کاهش وزن شود زیرا بدن به درستی غذا را به انرژی تبدیل نمی کند. مصرف انسولین این مشکل را برطرف می کند. به همین دلیل است که افراد هنگام شروع مصرف انسولین ممکن است متوجه افزایش وزن شوند

تست دیابت

سطح انسولین پایین = توانایی از دست دادن چربی بدن

اگر سطح انسولین زیاد باشد بدن قادر به سوزاندن چرب نخواهی بود.

شما می توانید ورزش کنید و یا هر فعالیت دیگری را انجام دهید، اما اگر میزان انسولین شما زیاد باشد، چربی بدن را نمی سوزانید.

بهترین راه برای اطمینان از انسولین پایین یا خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین یا روزه گرفتن، به هیچ وجه اجتناب از خوردن غذا به مدت طولانی نیست.

در حقیقت هر فرد باید با توجه به رعایت برنامه غذایی ویژه ی خود میزان قند خون خود را در حد طبیعی و نرمال نگه دارد.

دیابت و اضافه وزن

افزایش وزن علامت شایع دیابت و سایر شرایط پزشکی مرتبط با انسولین است.

در مقایسه با افرادی که دیابت ندارند، بزرگسالان جوان مبتلا به دیابت نوع ۱ خطر بیشتری برای ابتلا به اضافه وزن یا چاقی دارند.

براساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال ۲۰۰۳، ۹۰ درصد مبتلایان به دیابت نوع ۲ یا اضافه وزن دارند یا چاقی هستند.

افرادی که به دیابت مبتلا هستند ممکن است افزایش وزن را به عنوان یک اثر جانبی انسولین درمانی تجربه کنند. اگرچه انسولین به تنظیم سطح گلوکز آنها کمک می کند، اما باعث افزایش ذخیره چربی در بدن می شود.

کاهش وزن اضافی بدن می تواند به افراد در مدیریت علائم دیابت و حتی معکوس پیشگیری از دیابت و انسولین کمک کند.

تغذیه مناسب برای جلوگیری از چاقی به دلیل انسولین

دنبال کردن یک رژیم سالم و متعادل، می تواند به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند.
برخی از غذاها می توانند به جلوگیری از افزایش وزن کمک کنند. تهیه یک برنامه غذایی با تعادل غذاهای مغذی می تواند کمک کند. در صورت امکان با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

غذاهای با کیفیت بالا و غیر فرآوری شده حاوی قند و چربی کمتری هستند. این غذاها احساس سیربودن را افزایش می دهند و به جلوگیری از پرخوری یا پرخوری عصبی کمک می کنند.

مواد غذایی مناسب هنگام تزریق انسولین

  • غلات کامل
  • سبزیجات
  • میوه ها
  • ماست
  • چربی های سالم مانند آووکادو ، آجیل و روغن های گیاهی

غذاهای هنگام تزریق انسولین باید از آنها دوری کرد

  • کربوهیدراتهای تصفیه شده
  • غذاهای بسته بندی شده یا فرآوری شده
  • شکر اضافه شده
  • چربی های ترانس
غذای سالم برای جلوگیری از چاقی با انسولین

غذاهایی که باعث بالا رفتن سطح انسولین می شوند

هندوانه، برنج سفید،(۱۳۰).کیک یزدی(۱۰۲) … سیب زمینی پخته شده (۹۴) … هویج پخته شده (۹۲) … بیسکوییت، برنج (۹۱) …  کیک (۸۹) …پودر ذرت (۸۶) … پیتزا (۸۳) …   Donuts (76) … 

غذاهایی که سطح انسولین را پایدار نگه می دارند

سیب (۲۸) … نارنگی (۳۳) … جو (۲۵) … گریپ فروت (۲۵) … هلو (۲۸) … گیلاس (۲۲) … آلو (۲۴) … لوبیا (۲۰) … عدس (۲۶) … بادام زمینی (۱۳) … هویج خام (۱۶) … هوموس (۶) … تورتیلا با لوبیا (۲۸) …  ماست ساده (۲۰) … بادام زمینی (۲۵) … Dove شکلات تلخ.

نکاتی برای جلوگیری از افزایش وزن از طریق انسولین

افرادی که برای کنترل سطح گلوکز خود از انسولین استفاده می کنند ممکن است افزایش وزن پیدا کنند. با این حال، افراد نباید مصرف انسولین را متوقف کنند و یا دوز دارو را کاهش دهند، زیرا این امر می تواند عوارض طولانی مدت ایجاد کند.

روش های موثر برای جلوگیری از افزایش وزن مرتبط با انسولین عبارتند از:

کنترل کالری

افرادی که دیابت دارند غالباً بر مدیریت دریافت کربوهیدرات تمرکز دارند. با این حال، پیگیری کل مصرف کالری نیز به همان اندازه مهم است.

مصرف بیش از حد کالری می تواند منجر به افزایش سطح گلوکز خون و افزایش ذخیره چربی شود. این ممکن است به خصوص هنگام مصرف انسولین بیشتر باشد.

ورزش منظم

ورزش منظم بدن را سالم و قوی نگه می دارد. همچنین به سوزاندن کالری کمک می کند، سطح گلوکز خون را تنظیم می کند و باعث کاهش چربی می شود.

WHO  بیان می کند که بزرگسالان ۱۸ تا ۶۴ ساله حداقل ۱۵۰ دقیقه در طول هفته با شدت متوسط ورزش کنند.

یافته های یک بررسی اخیر با منبع معتبر نشان می دهد که برنامه های ورزشی ساختاری و اصولی می توانند مزایای قابل توجهی را برای افرادی که مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ دارند فراهم کنند.

هیچ کدام از وعده های غذایی را حذف نکنید.

سعی نکنید با کنار گذاشتن وعده های غذایی، کالری دریافتی خود را در طول روز کاهش دهید. وقتی از مصرف یک وعده غذایی صرف نظر می کنید، به دلیل گرسنگی بیش از حد، در زمان صرف غذا، غذاهای نامناسب با مقدار نامناسب انتخاب می کنید. اگر دوز انسولین خود را تنظیم نکنید، حذف وعده های غذایی همچنین می تواند باعث کاهش سطح قند خون شود.

چرا کنترل انسولین مهم است؟

انسولین چندین نقش اساسی در بدن دارد. میزان قند خون را تنظیم می کند، ذخیره چربی را تقویت می کند و حتی به تجزیه چربی ها و پروتئین نیز کمک می کند.

با این حال، انسولین بیش از حد، به دلیل مقاومت به انسولین یا مصرف داروی دیابت، می تواند منجر به افزایش وزن شود.

افراد می توانند از تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی برای جلوگیری از افزایش وزن ناشی از انسولین استفاده کنند. ورزش منظم و خوردن غذاهای غیر فرآوری شده مانند میوه، سبزیجات و غلات کامل ممکن است به جلوگیری از ذخیره چربی اضافی کمک کند.

برای هرکسی که پس از ایجاد تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی، در حفظ وزن سالم بدن تلاش می کند، ممکن است ایده خوبی باشد که با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کند. آنها می توانند راهنمایی های ارزشمندی را برای افرادی که سعی در حفظ یا کاهش وزن دارند ارائه دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button