آیا با درد فک از خواب بیدار می شوید؟ نشانه هایی که بدنتان با درد فک به شما می دهد

0 62

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که گاهی بخاطر خوابیدن در وضعیتی نامناسب دچار درد فک شده اید (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد)، ولی علت درد مزمن فک در صبح ممکن است نشانه مشکلات جدی تری باشد.

در این مطلب، مجله هفت حیات سعی دارد توضیح دهد که چرا ممکن است با درد فک از خواب بیدار شوید و برای کنترل یا کاهش ناراحتی چه کاری می توانید انجام دهید. با ما همراه باشید.

۱

فشردن دندان ها یا ساییدن آنها بر روی هم

دندان قروچه(بروکسیسم) یا فشار آوردن به فک و ساییدن دندان ها در خواب یکی از شایع ترین دلایل دردی است که هنگام بیدار شدن از خواب در فک تان می کنید.

به نظر پزشکان، بروکسیسم، که معمولاً به عنوان دندان قروچه یا فشردن دندان ها روی هم شناخته می‌شود، می‌تواند در طول شب یا روز اتفاق بیفتد.

اما برای اکثر مردم، معمولاً این مشکل به طور ناخودآگاه هنگامی که دندان های خود را به هم می سایند درخواب اتفاق می افتد.

نکته قابل توجه این است که این عادت کاملاً ناخودآگاه است، به عنوان مثال، شما احتمالاً هیچ تصور ذهنی یا یادآوری از اینکه دندان های خود را به هم می سایید(تا زمانی که درد به سراغتان نیاید) ندارید.

حتی در بعضی از افراد مشاهده شده که دندان قروچه شدیدی دارند، یعنی در طول خواب دندان قروچه می‌کنند، درست همانطور که فردی در خواب غلت می خورد یا از تخت به پایین می افتند.

با این حال، شایع ترین علت دندان قروچه مشکل فشار آوردن به فک است. مغز ما بسیار تمایل دارد، دندان‌ها، فک‌ها و تمام ماهیچه‌های اطراف سر و گردن در موقعیتی راحت قرار گیرند و اگر متوجه شود چیزی مانع این وضعیت شده است، فک را به حرکت در می‌آورد تا به خواسته خود برسد.

از طرفی علاوه بر درد فک و خستگی عضلات فک، سایر علائم ساییدگی عبارتند از:

لبه دندان ها صاف و مسطح شده، یا ترک خوردگی دارند، یا لب پر شده اند یا لق می شوند.

مینای دندان ساییده می شود، و لایه های عمیق تری نمایان می شود.

افزایش درد و حساسیت دندان.

ایجاد دردی شبیه گوش درد در سر یا صورت.

سردردهای مبهم که از شقیقه ها شروع می شود.

تورفتگی شبیه گاز گرفتن از داخل در اطراف زبان شما.

صدای کلیک دادن یا ترکیدن مفاصل گیجگاهی فکی (TMJ).

راه های درمان دندان قروچه

با اینکه کاری را که به طور غیر ارادی انجام می دهید تقریباً غیرممکن است که بتوانید آن را متوقف کنید، ولی استراتژی های حفاظتی وجود دارد که می توانند فک و دهان شما را در برابر آسیب محافظت کنند.

گاهی اوقات فقط با مراقبت های ساده ای هنگام خواب می توان از دندان ها محافظت کرد.

با این حال، اگر وضعیت گاز گرفتگی لپ ها از داخل شدید و آزار دهنده بود، و درد فک شما به مدت طولانی ادامه داشت، احتمالاً باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک دندان های شما را ارزیابی می کند و محافظی مخصوص دهان شما می سازد تا از این طریق به فک شما کمک شود تا فشار را از روی دندان ها و عضله های دهانتان از بین ببرد.

بعلاوه، شما باید یاد بگیرید که استرس خود را کنترل کنید زیرا استرس می تواند دندان قوچه را بدتر کند.

۲

خوابیدن در وضعیت نامناسب

شاید شما هم بارها این جمله را شنیده اید که قرار گیری در وضعیت بدنی نامناسب در هر فعالیتی می تواند باعث ایجاد درد شود (به این فکر کنید با این حالت اشتباه ساعتها پشت میز در تمام طول روز قرار می گیرید. و این خود می تواند علت درد کمر شما باشد). اما عین همین وضعیت در مورد قرارگیری شما در زمانی که بالش زیر سرتان هست نیز صادق است.

حالت نامناسب داشتن هنگام خواب منجر به عدم تعادل در عضله‌هایی می‌شود که سر و گردن شما را حمایت می‌کنند. همچنین این عضله ها نقش محوری در موقعیت و عملکرد فک دارند.

 بنابراین وقتی سطح استرس شما افزایش پیدا می کند (با قرار گرفتن در موقعیت نامناسب)، «نتیجه امر معمولاً ایجاد درد است».

 در حالی که هیچ وضعیت خواب مناسبی برای جلوگیری از درد فک وجود ندارد، ولی حمایت مناسب از سر و گردن برای داشتن خواب مناسب و کاهش احتمالی درد عضلات ضروری است. به عبارت دیگر، می توانید از یک بالشی که سر و گردن شما را حمایت می کند کمک بگیرید.

هنگام خوابیدن استفاده از یک بالش مناسب بسیار تأثیر گذار است مخصوصاً اگر به پهلو دراز می کشید. زیرا قرار گرفتن به پهلو، می تواند به عضلات گردنتان اگر سرتان به درستی محافظت نشود، فشار بیاورد.

۳

علت اصلی درد فک می تواند نوع ورزشتان باشد

همه ما تجربه درد عضلانی پس از یک فعالیت شدید داریم، اما گاهی اوقات بعضی ورزش ها ممکن است علت اصلی درد فک شما باشند.

بله درست متوجه شدید، ورزش هایی مانند وزنه برداری و حتی دویدن می تواند به فک فشار وارد کند. به عبارتی ساده تر بعضی ورزشکاران حین تمرین به طور ناخوآگاه دندان های خود را به هم فشار می دهند که همانطور که گفته شد می تواند به عضلات فک فشار وارد شود.

علاوه بر این، تمرین کردن بیش از حد می‌تواند منجر به ایجاد درد در یک یا دو عضله شود، و گاهی اوقات این درد باعث می‌شود که موقعیت قرار گرفتن بدن خود را برای حفاظت از عضلاتی که دردناک هستند تغییر دهیم.

اما این نکته را همیشه به یاد داشته باشید: وضعیت نامناسب بدن می تواند به دنبال آن منجر به موقعیت نامناسب فک (و عضلات مربوط به آن) شود و در نتیجه باعث فشار و درد در فک شود.

چطور می توان آن را درمان کرد

 اگر شما هم حین ورزش به دندان هایتان فشار می آورید، بهتر است به دندان‌پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند برای شما نایت گارد دندان سفارشی (محافظ دندان قوچه) بسازد.

 همچنین می توانید محافظ دندان را از داروخانه محله خود نیز خریداری کنید، ولی ممکن است به اندازه نمونه سفارشی آن راحت نباشد. از طرفی شما باید بسیار مراقب محافظ هایی که باعث« التهاب و جوش »در دهان می شوند نیز باشید. «گاهی اوقات بعضی نمونه های آنها به جای اینکه کمک کنند درد را کاهش دهند باعث افزایش درد می شوند».

۴

دچار آپنه خواب هستید

درد فک صبحگاهی شما می تواند ناشی از آپنه یا خفگی خواب باشد، یک اختلال خواب که با تنفس غیر طبیعی در هنگام خواب تشخیص داده می شود.

 بسیاری از افرادی که از آپنه خواب رنج می برند از درد مزمن فک نیز شکایت دارند. به این دلیل که علاوه بر عواملی مانند وزن، موقعیت فک نیز می تواند در ایجاد این مشکل مرتبط با خواب نقش داشته باشد.

نشانه های زیادی وجود دارد که آپنه خواب، دندان قروچه شبانه و درد مزمن فک را باهم ارتباط می دهد.

به عبارت دیگر: مغز شما برای باز نگه داشتن راه هوایی با فشار به عضله های فک شما مبارزه می کند (در اصل فک را به موقعیتی می برد که در آن تنفس مانعی ندارد).

به گفته کلینیک مایو، علاوه بر درد فک، سایر علائم آپنه خواب عبارتند از:

خروپف با صدای بلند

اپیزودهایی که در آن هنگام خواب نفس خود را متوقف می کنید

نفس نفس زدن در هنگام خواب

بیدار شدن با دهان خشک

سردرد صبحگاهی

مشکل در خواب ماندن (بی خوابی)

خواب آلودگی بیش از حد در طول روز (هیپرخوابی)

مشکل در توجه در هنگام بیداری

تحریک پذیری

چطور می توان آن را رفع کنید:

 اگر شک دارید که آپنه خواب منشأ درد فک صبحگاهی شماست، به پزشک خواب مراجعه کنید که می تواند وضعیت جسمانی شما را به طور دقیق ارزیابی کرده و تشخیص دهد.

برای کسانی که با این اختلال خواب سروکار دارند، راه حل هایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند در طول شب نفس بکشید. یکی از راه ها تجویز یک نوع دستگاه دندانپزشکی است که به جلو نگه داشتن فک پایین و باز نگه داشتن راه هوایی کمک می‌کند.

۵

مواد خوراکی که شب قبل خوردید یا نوشیده اید

بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند به سیستم بدنی شما استرس وارد کنند [و کمک به درد فک کنند]، به خصوص اگر درست قبل از خواب مصرف شوند.

به عنوان مثال، غذاهایی که حاوی محرک‌هایی مانند کافئین هستند، می‌توانند مغز را تحریک کرده و باعث افزایش استرس شوند، و این مورد می تواند ساییدن یا فشردن دندان ها را در شب افزایش دهد. و هر چه در شب فشار زیادتری به دندان ها بیاورید، احتمال اینکه صبح روز بعد در فک خود احساس ناراحتی کنید بیشتر می شود.

الکل و سایر داروهای مضعف دستگاه اعصاب مرکزی همچون بنزودیازپین نیز می توانند برای عضلات فک ایجاد مشکل کنند. باید خاطرنشان کنیم اختلالاتی که این مورد در رابطه با درد فک ایجاد می کند از آپنه خواب بیشتر است.

این به این دلیل است که طبق گفته کلینیک مایو، الکل ماهیچه های پشت گلو را شل می کند، که می تواند تنفس را مختل کند. همانطور که می‌دانیم، مغز به شما کمک می‌کند تا با دندان قروچه کردن، ایجاد فشار در عضلات فک، تنفس خود را حفظ کنید.

چطور می توانید آن را برطرف کنید

یک راه حل ساده برای این مشکلات این است که از خوردن این غذاها و نوشیدنی ها قبل از خواب پرهیز کنید. این بدان معناست که چندین ساعت قبل از خواب مصرف کافئین و کوکتل را کاهش دهید، که به طور کلی یک استراتژی هوشمندانه برای داشتن خواب با کیفیت است.

۶

داشتن یک اختلال TMJ

درد فک صبحگاهی اغلب نشانه ای از اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) است.

تخمین زده شده است که از هر ۱۲ نفر، ۱ نفر از نوعی اختلال TMJ رنج می برد، یک اصطلاح گسترده که به علائم و نشانه های متعددی اشاره دارد، که اغلب به درد مزمن سر، گردن و فک نسبت داده می شود.

اغلب اوقات، این اختلال با وضعیت نامناسب فک همراه است. در واقع، مواردی مانند «حالت نامناسب، از دست دادن دندان‌ها، قرارگیری نامناسب دندان‌ها یا نیش زدن می‌تواند به مشکلات TMJ کمک کند.

همچنین استرس نیز می تواند این عوامل کمک کننده را تشدید کند.

 همراه با درد فک و صورت، مسائلی مانند سردرد، گردن درد و سرگیجه همگی با اختلال عملکرد TMJ مرتبط هستند.

چطور می توانید آن را برطرف کنید

اگر فکر می کنید درد فک شما مربوط به اختلال TMJ است، با یک متخصص TMJ مشورت کنید که می تواند تجزیه و تحلیل دقیقی از نیش زدن، دندان ها و عضلات اطراف شما انجام دهد.

درمان می‌تواند از یک محافظ ساده دهان و یا کنترل استرس گرفته تا درمان بیشتر با بریس و وسایل ارتودنسی یا محلول‌های دارویی باشد.

درمان پزشکی

اکثر پزشکان ابتدا روش های درمانی غیر تهاجمی را برای درد فک شما توصیه می کنند. اگر پس از انجام این روش ها همچنان درد فک دارید، باید با دندانپزشک خود صحبت کنید. ممکن است برای تسکین یافتن دردتان به مداخلات بیشتری نیاز داشته باشید.

محافظ دهان: محافظ دهان یک محافظ پلاستیکی دندانی است که روی دندان‌های بالا یا پایین شما قرار می‌گیرد و به صورت سفارشی برای دهان شما ساخته می‌شود.

اگرچه می‌توانید یکی از آن‌ها را در داروخانه خریداری کنید، اما دندان‌پزشک آن را برای شما درست می‌کند و آن مناسب‌تر است و دوام بیشتری دارد. قرار دادن آن در دهان هنگام خواب می تواند به شما کمک کند که ناخودآگاه دندان قروچه نکنید.

شل کننده های عضلانی: اگر درد شما به محافظ دهان پاسخ نمی دهد، دندانپزشک شما ممکن است شل کننده های عضلانی را برای کاهش تنش فک تجویز کند. با این حال، ممکن است همه ی اینها همیشه به افراد مبتلا به TMD کمک نکنند.

تزریق بوتاکس: روش های درمانی تهاجمی تر شامل تزریق بوتاکس زیبایی است. هنگامی که سم بوتولینوم موجود در بوتاکس به عضلات فک تزریق می شود، ممکن است از انقباض عضلات فک شما جلوگیری کند و احتمالاً به تسکین درد فک ناشی از TMD کمک کند.

این تزریق ها هر بار فقط چند ماه دوام دارند و ممکن است بعدا نیاز به تزریق مجدد داشته باشد.

جراحی فک: در موارد بسیار نادر، پزشک جراحی فک را برای اصلاح مشکلات TMD توصیه می کند. این درمان معمولاً مختص افرادی است که فشار و درد شدید ناشی از مشکلات ساختاری در مفصل فک دارند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به موضوع درد فک و علت های آن بپردازیم. همچنین راه های درمان آن را بیان کردیم. اگر این مقاله برای شما سودمند بود می توانید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. همچنین نظرات و تجربیات خود را در قسمت «دیدگاه ها» قرار دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button